September 2002

UTLYSNING TEKNISK ARRANGØR NM-FINALENE 2003
Årsmøtet i juni 2001 vedtok en ny-ordning for arrangementet av NM-finalene. Alle NM-klassene spiller finaler og bronsekamper på samme bane over en finalehelg.
NBF er fortsatt hovedansvarlig for arrangementene, men den tekniske gjennomføringen kan delegeres til klubb(er) etter nærmere avtale med forbundet.
Den nye norske modellen er tatt delvis etter svensk mønster, og ble sist sesong gjennomført på Stabekkbanen med Stabæk IF som teknisk arrangør (se bildene).
Klubber som er interessert i å være teknisk arrangør av kommende sesongs finaler,
som er terminfestet til helgen 7.-9.mars, bes søke forbundskontoret innen 1.oktober 2002. Spørsmål kan rettes til forbundskontoret v/utviklingssjef Sørensen.

Finaleuken 2002

Bildet av Mjøndalens glade mestere er fotografert av: Drammens Tidende, Helle Aasand.
Øvrige bilder: NBFs redaksjon.

Øverst tv: Stabæks guttekaptein, Fabian Jacobsen, mottar pokal og gullmedalje fra landslagsansvarlig Rolf Hæhre(tv) og bandypresident Kjell Hovland Olsen.
Øverst nr 2: Fra lørdagens guttefinale mellom Stabæk og Nordre Sande. T: 215.
Øverst nr 3: Ballguttene fra Stabæk-89 er allerede dyktige bandyspillere.
Øverst nr 4: Bilutstilling på finalepyntede Plassen.
Øverst th: Edwin Engstrøm (th) representerte Mjøndalens finalespillere fra 1952 som tapte 4-3 for Stabæk og Odd Jensen(tv). I midten Leif Hole som snart kan feire 30 år som leder av Akershus Bandykrets.

Nederst tv: Mjøndalens glade bandygutter tok NM-gull og fikk gullhjelmer av Jofa.
Nederst nr 2: Juniorgull til Stabæk og laglederne Knut Hole(tv) og Lars Lefdal.
Nederst th: Finaleuken avsluttet med et flott fyrverkeri. Regi: Tom Martinussen.
KOSA-HAMAR INTERNATIONAL BANDY CUP
Den internasjonale bandysesongen starter i Vikingskipet helgen 27.-29.september.
450 toppspillere fra 3 nasjoner, nærmere 40 dommere (svenske og norske) og 150 frivillige funksjonærer skal i aksjon på Hamar denne helgen.
Antall besøkende publikummere var ifjor, ifølge arrangørene Hamar og Stabæk, godt over 10.000 fordelt på 31 kamper over 2,5 døgn, hvorav det svenske, og til tider svært fargerike publikumsinnslaget, var absolutt størst. Noen enkeltkamper hadde drøyt 1000 tilskuere på sitteplass i det uvanlig varme Vikingskipet. Til "normale" publikumstider var det sjelden under 200 på plass i de grønne plaststolene.

Av de norske lagene kom Stabæk som forventet best ut med seier 5-3 (alle mål Pål Hanssen) over svenske Nässjø ( bildet th: Nässjø scorer). Det ble videre tap 1-3 mot finske Tornio og 0-7 mot Falun.
Mjøndalen hang periodevis med i turneringen, men var nok svekket av at A-landslagsspilleren Per Willy Holstad var syk og U-19 spilleren Kjetil Bergh nyoperert. Det forventes at de regjerende Norgesmestre i år fremstår som et sterkere lag. Solberg var ifjor inne i et generasjonsskifte og var tydeligvis preget av dette. Tapene ble som forventet store, men i år skulle laget ha stabilisert seg, ikke minst med A-landslagsspilleren Thomas Moen tilbake fra oppholdet i svenske Villa-Lidkøping.
Foruten deltakelse i selve turneringen skal både de svenske og norske forbundsdommerne på skolebenken. I tillegg til teori og dommerobservasjoner gjennomføres ulike skøytetester.
Turneringen har i år fått egen hjemmeside. Se under Kosa Hamar International Bandy Cup
HOCKEYFINALEN
Hockey er vel det nærmeste man kommer bandy av sommersportene, kanskje med unntak av skotske shinty.
Fra ulike sommer-OL er TV-bildene fra hockey noe av det som publikum i go´stolen viser størst interesse for, ifølge NRK.
Nå har du sjansen, hockeyfinalen spilles på Jordal kunstgress i Oslo søndag 22.september kl 1400. Semifinalene spilles mellom klubbene Aker, Oslo, samt Kringsjå 1 og 2 på lørdag samme sted.
Kanskje noen impulser å hente over til bandyen?

KJELL HOVLAND OLSEN

I helgen, på det 72. ordinære Forbundstinget i Norges Bandyforbund, ble Kjell Hovland Olsen, Spa/Bra, gjenvalgt som president. Drammenseren tiltrer sin 4. to-års periode. Ivar Nordberg, Holmlia, ble gjenvalgt som visepresident.
Forbundstinget var hovedsakelig viet forslag til nytt lovverk som ble vedtatt.

HEDERSTEGN TIL OLA AUSTAD
Årets Forbundsting tildelte Ola Austad, Solberg SK, Hederstegnet for sin store innsats for bandysporten gjennom snart 20 år som leder på klubb og kretsplan.
Ola Austads klubbmeritter for Solberg er klassifisert i eliteklassen. Klubben fra "ælva" har under Austads lederskap og medvirkning spilt hele 10 NM-finaler og representert Norge internasjonalt gjennom 7 E-cuper og enda flere World Cuper. Ola var selvfølgelig en sentral medspiller i det prikkfrie arrangementet av E-cupen på hjemmebane i 1998.
Den stødige solbergælvingen har i tillegg hatt et engasjement i Buskerud Bandykrets. De to siste sesongene som styremedlem, et verv han fortsatt innehar. Han har dessuten vært ansvarlig for skoleturneringene i Buskerud de siste 5-6 årene.
Ola Austad har bidratt på uttallige forbundsting-, årsmøter og kretsting på sin egen sindige og positive måte.
TOPPIDRETTSGYMNASET
Bandylinjen på NTG i Bærum startet opp skoleåret 1994/95. Dette skoleåret består linjen av 11 elever. Ny elev i 3.klasse er Jan M. Olaisen, Drammen Bandy. Ingen ble i år tatt opp i 1.klasse. A-landslagsspilleren Christian Waaler, selv tidligere elev ved skolen, er tilbake i 50%-stillingen som hovedtrener bandy.
Høstens oppstart var mandag 12.august. Allerede påfølgende uke var bandygutta gjennom en rekke fysiske tester og et "helvetes-døgn".
I uke 37 avholder bandylinjen treningleir for oppsparte dugnadspenger i Fjerritslev på nord-Jylland. Naturlig nok viet ulike former for barmarkstrening gjennom et rikelig lokalt idrettstilbud.
I høstferien (uke 40) blir det som ifjor treningsleir i Vikingskipet. Foruten daglig obligatorisk lekselesning og barmarkstrening, er det lagt opp til 7 isøkter inkludert kampen mot Hamars A-lag onsdag kveld.
I den ordinære skoletiden trener bandylinjen ukentlig to barmarksøkter og tre økter på is. Da som oftest i Bærum ishall, men også ute på Hauger kunstibane når isen har lagt seg. Bandyutøvere som tjenestegjør i Idrettskompaniet på Kolsås, vis á vis Hauger Idrettspark, gis anledning til å trene med NTG-gutta.
Elever
2.klasse: Martin Muri, Marius Andersen og Peder Østerberg, alle Stabæk. Mathias Lystad, Snarøen.
3.klasse: Anders Kjeldsrud, Solberg, Jørgen Styrmoe, Drammens Ballklubb, Jan M. Olaisen, Drammen, Martin Øiestad, Snarøen. Jørgen Kjendlie, Henrik Melcher og Eirik Lohte Hess, alle tre Øvrevoll/Hosle.

Bildet: Christian Waaler (21), Stabæk
Hovedtrener bandy NTG

Vil du vite mer om NTG - se under våre linker.

JENS B. RAANAAS MINNEFOND
Husk søknadsfristen 1.oktober.
De senere år har spesielt bandyskoler, samt bandyaktiviteter rettet mot barn og ungdom fått tildelt midler fra Jens B. Raanaas Minnefond.

Jens Birger Raanaas (bildet) var president i Norges Bandyforbund fra 1954 - 1960. Han ble karakterisert som en meget dynamisk leder med sterke meninger. Demokratiske prinsipper var ikke direktørens (DagNy - senere Pals) sterkeste side, men den tidligere landslagsspilleren fra Grane, senere Mode (nå Bærum Sp.kl), var meget resultatorientert og oppnådde svært mye for bandysporten. Raanaas er NBFs eneste Æresmedlem gjennom tidene.

Strekklyset
Størst betydning for bandysporten hadde kanskje innføringen av strekklyset. Bandy ble med dette også en hverdagsaktivitet. Raanaas innbitte kamp for departemental godkjenning av strekklyset kostet ham mye krefter og det utviklet seg etterhvert et personlig uvennskap med STUI-sjefen Rolf Hofmo. Strekklyssaken tok sin tid i Norge, men i Sverige grodde det frem svært mange lysanlegg på 60-tallet, og da etter Jens B. Raanaas belysningsprinsipper.

Fluorballen
Jens B. Raanaas var også mannen bak fluorballen. Etterhvert som det ble spilt kamper på kveldstid måtte man ha en ball som syntes bedre i kveldslys. Raanaas kontaktet Studieselskapet for Norsk Industri som utviklet en appelsinfarget lakk. Ballen hadde god synbarhet og ble meget populær både i Sverige og Finland. Ballproduksjonen, og salget i Norden, skaffet stort overskudd i forbundskassa hvert år frem til plastballen kom i 1966 (notabene; en plastball som ble innført med stor motstand i Sverige). Det hører også med til historien at de innsatte på Oslo Kretsfengsel sydde på lin-nøstet rundt korken før ballen ble fargebehandlet og fluorisert.

Jens og Rudolf
Jens B. Raanaas, alltid godt hjulpet av datidens bandyprofil og gentlemann Rudolf Bremskau fra samme klubb, rakk utrolig mye i sin "regjeringstid". De utviklet den første instruksjonsboken i bandy med skribenter som bandyspillerne Johan Haanes (Ekebergs ærespris) og Pål Kraby. De fikk produsert den første instruksjonsfilmen med svenske "Nicke" Bergstrøm som eksklusivt innslag (notabene; både boken og filmen forefinnes på forbundskontoret). Klubbesøkene og instruksjonsvirksomheten var på topp i bandy-Norge, Bergen og Nord-Norge inkludert.
Raanaas og Bremskau innførte sommerkonkurranser og uoffisielt NM i bandytennis. Landslaget trente på et linoleumsdekke innkjøpt av Raanaas personlig. Raanaas garanterte selv for strekklyset på Stabekkbanen, da Departementet var trege med å innvilge STUI-søknaden. Høyrehånden, Rudolf Bremskau, ble ansatt i DagNy Margarinfabrikk som personalsjef med bandy som hovedarbeidsfelt. Raanaas innførte Bragdmerket for spillerne. Han søkte H.K.H. Kronprinsen om en skolepokal i 1959 og fikk ja. - Og mye annet kunne vært nevnt!

Seire
Det norske A-landslaget spilte på denne tiden meget jevnt med Sverige og den 9.februar 1958 ble det seier 3-2 i Sarpsborg. Ungdomslandslaget slo Sverige 2-1 på Gjøvik i 1956. Med på dette laget var bl.a den senere instruksjonskonsulenten i NBF - Kjell Kran, som nå er president i Norges Idrettsforbund. Ungdomslandslaget vant 5-1 i Surte i 1960. Av spillerne nevnes gullmerkemannen Per Wright, som senere ble rektor på Norges Idrettshøgskole.
Jens B. Raanaas gikk av i 1960 som president i NBF, men sørget før dette at Norge påtok seg VM´1961. Senere IOC-medlem Jan Staubo ble leder av Organisasjonskomiteen for dette fjernsynssendte VM (tre kamper), selvfølgelig godt støttet av Jens B. Raanaas og Rudolf Bremskau.

Eneste Æresmedlem
Nær sagt selvfølgelig, ble Jens B. Raanaas tildelt NBFs Gullmerke for sin utrolige sterke innsats for bandysporten. Etter sin død i 1976 ble han post mortem opphøyet til NBFs eneste Æresmedlem. Minnefondet og Ballfondet (fluorballproduksjonen), som han opprettet før sin død, lever den dag idag. Den bandyinteresserte sønnen Ole V. Raanaas er leder av begge fondene.

Forbundstinget 2002
Lørdag 14.september kl.1200 på Ullevål Stadion avholdes Norges Bandyforbunds 72. Forbundsting.

I den forbindelse vil man nå kunne hente ned saksdokumentene fra internet:

Årsberetning og Regnskap 2000-2002
+ Arbeidplaner og Budsjett 2002-2004
(WORD, 644Kb)
Revisjonsberetning_2000-2001 (JPEG, 76Kb)
Revisjonsberetning_2001-2002 (JPEG, 82Kb)

De som ønsker å få tilsendt sakspapirene som en trykksak, bes henvende seg til forbundskontoret.