September 2003

NYTT FRA SEKSJONSSTYRET
Bandyseksjonen ønsker med denne spalten å informere om siste nytt fra seksjonsstyret.

Fra seksjonsstyremøte 29. september

Økonomi
Ingen tvil om at Bandyseksjonen har et stramt budsjett også for kommende sesong. Seksjonens økonomigruppe vurdere alle mulige tiltak for å kunne gi ekstra midler til sportslig satsing for alle representasjonslag på forbundsplan. Regnskapet viser ingen
større avvik.

Utdanning og rekruttering
Det er viktig for bandysporten at aktivitetene tar seg opp rundt alle kunstisflatene. Komiteen har gjennomført to møter. Uten at kjerneområdene skal glemmes, ser man foreløpig for seg følgende prioriterte utviklingsområder:
Asker/Risenga (NIF-midler)
Skien/Porsgrunn
Drammen (kjerneområde).
Det er satt av midler til en utviklingsstilling i seksjonens/forbundets regi for å sikre de prosjektene som settes i gang (utlyst på nettet). For videre fokusering på utbygging av
nye kunstisprosjekter er det viktig at alle isflatene brukes kontinuerlig - også i naturis periodene - og at ny aktivitet bygges opp for å bre ut bandysporten videre. Derfor er disse tre prosjektene viktig for denne sesongen.

Internasjonale saker
Det er et bredt ønske i norsk bandy at landslaget skal delta i internasjonale turneringer. Ikke minst er dette viktig overfor arbeidet med å sikre bandy olympisk status. Derfor arbeides det bredt for at Norge kan delta i Russian Government Cup 2003. Dette må likevel ikke gå ut over det allerede stramme budsjettet. Siste frist for å bekrefte deltakelse er 20.oktober. Om Norge deltar vil det ikke gis kompensasjon til spillere, ledere og dommere. Det arbeides med sponsoravtaler, spesielt på transportkostnadene.
VM bandy for damer arrangeres i Irkutsk, Russland. Bandyseksjonen er av den oppfatning at for Norges del bør VM utsettes to år. Dersom VM-arrangementet vinteren 2004 er en nødvendig del av å sikre bandyen OL-status, dreier saken seg mye om lojalitet til FIB som arbeider hardt for at bandy skal bli en olympisk idrett. Bandyseksjonen vil vurdere deltakelse dersom FIB betaler alle reisekostnader, stipulert til en verdi av ca kr 75.000,-.

Utstyrshjelp til Estland
Estland har i dag fem bandyklubber og ønsker å drive utviklingsprosjekter rettet mot skolene og ungdommen. Det lokale forbundet har rettet en internasjonal appell om hjelp til utstyr. Det er snakk om overflødig eller utrangert utstyr som norske spillere og klubber ikke benytter, men som kan holde mål i en introduksjonsfase for yngre i Estland. Utstyret samles av Bandyseksjonen som står for videreforsendelse til Estland.

Utviklingsseminar
Seksjonens to samlinger 5.juni og 16. september har gitt mange positive tilbakemeldinger. Rolf Käck samlet 60 deltakere den 5.juni og Thony Lindquist 56 deltakere 16.september. Neste fase blir en norsk delegasjon på det internasjonale ungdomstrener-seminaret i Sverige i f orbindelse med VM. Seminarene dekker tydeligvis et etterlengtet faglig behov.

Visjons- og strategiutvalgets arbeide
Det var bra oppslutning og stort engasjement på det første møte 22.september. Det er både avholdt og planlagt flere møter i strategiutvalget. Prosessen fortsetter via bandyseksjonen og høring ute i klubbene og kretsene. Det tas sikte på å få strategi-dokumentet ferdig utpå våren.

Dommerkomiteen
Dommerkomiteen har oppnevnt følgende sensorer:
Sjur Kortgaard, Kjell Borgersen, Kjell-Arild Disch og John Arnesen. Nytt rapportskjema for sensorvirksomheten er utarbeidet i tråd med fotballens. Sensorene tilbyr seg også å bekle en kampinspektør-rolle. Ansvarsområdet skal defineres nærmere, men vil i tillegg til tradisjonelt kampinspektør-ansvar, grense innom arrangementsmessige forhold. Kampinspektør/sensor har både rapporteringsplikt og rett. Dette også i forhold til sanksjons- og eventuelle straffesaker.

Seriene
Alt arbeidet med serieoppsettene er i rute. Herreoppsettene har lenge vært kjent. Det har vært ønske om at Old boys skal endres fra interkrets til uoffisielt NM. Interkretsserie beholdes for sesongen 2003/04. Forslag om endret status tas opp årsmøtet i juni 2004.
Bergen, Stabæk, Sagene og Nordre Sande er klare for 1.divisjon damer. Nordre Sande vurderer fortsatt to lag. I NM stilles jenter-/lag aldersmessig likt med gutter-/lag.

Hauger BK har søkt om aldersbestemt cup finalehelgen. Seksjonen har bestemt at turnering kan avvikles i finaleuken fra torsdag til lørdag, eventuelt søndag inntil kl 1200 avhengig av tidspunkt og sted for herrefinalen og eventuell TV-sending. Kampreglementet sier at bandykamper i regi av kretser og klubber i 4 mils omegn fra finalearrangementet ikke kan arrangeres.

Storkrets
Forbundsstyret har vedtatt fra neste sesong å etablere storkrets/region som omfatter bandykretsene Oslo og Akershus.

Hauger kunstisbane
Bandyseksjonen skal kontakte Hauger kunstisbane for å få til lavere timeleie for bruk av banen. Det er viktig for å sikre bandyaktivitet i tilknytning til banen hele sesongen.

Henvendelser
Bandyseksjonens styre og forbundets bandyadministrasjon mottar gjerne henvendelser om saker. Bruk e-post til: (toraudun.sorensen@nif.idrett.no)
Neste seksjonstyremøte er mandag 3.november 2003.

NYTT FRA SEKSJONSSTYRET

Høstens første styremøte i bandyseksjonen ble avviklet 25. august. Neste styremøte er fastlagt til 29. september. Mellom styremøtene følger AU, bestående av leder Tore Staubo, nestleder Rolf Wendt Andresen og forbundskontorets Tor Audun Sørensen, opp de løpende sakene.
På det første styremøte ble bandyseksjonens komiteer og komitemedlemmer satt opp (klikk deg inn på "Adresser").
NM-finaler er oppsatt til helgen 5. - 7. mars 2004. Finalearrangementet utlyses med søknadsfrist 1. oktober.
Arbeidet med de ulike landslagene er alt i gang. U17 har avholdt to samlinger, blant annet i Vikingskipet. Landslagsledelse for damelandslaget og U18 jenter mangler fortsatt.
Det er ingen hemmelighet at bandyseksjonens økonomi er anstrengt. Økonomigruppa, ledet av styremedlem Harald Skjerve-Nielssen, jobber med mulige sponsortiltak. Innspill og ideer fra hele "bandyfamilien" er her interessant. Seksjonsstyret arbeider også med flere prosjekter hvor det er mulig å søke Norges Idrettsforbund om spesielle midler. Dette går på rekruttering og tiltak overfor flere jenter til bandysporten.

Fokus på isflater
På seksjonstyremøte ble anleggssituasjonen diskutert. Gressbanen i Oslo får kunstis denne sesongen. En viktig tilvekst for bandysporten. Viktig også at naturisbanene holdes i hevd. Nordre Sande har fått utbedret sin bane. Forbundet og kretsene vil samarbeide nært for å holde et visst trykk på kommunale baneeiere til økt innsats også på naturisbanene. Seksjonsstyret påpeker at det er viktig for bandysporten at bandyfolket engasjerer seg nærmere i de politiske og kommunale instanser for å kunne øve et visst påtrykk.

Internasjonal deltagelse
Grunnet diverse problemer med E-cupen, vil seksjonsstyret fra og med 2004 innføre ordning med skriftlig bekreftelse av E-cup deltagele fra Norgesmesterne innen 1. mai.
Norge har meddelt arrangørene av Russian Government Cup at Norge per i dag ikke kan forplikte seg til å delta. Seksjonens økonomi kan ikke ta et slikt løft. Det arbeides fortsatt med mulige sponsorer for en slik deltagelse. Kommer denne på plass snarest, vil Norge likevel kunne delta. Det er også interesse hos arrangøren og det internasjonale bandymiljøet til å få Norge med i denne cupen.

Rekruttering og klubbutvikling
Seksjonsstyret diskuterer nær sagt på alle styremøter hva som kan bidra best til å øke oppslutningen om idretten. Vesentlig er det å få til god aktivitet rundt de nye kunstisflatene. I Drammen er det flere positive tiltak. Seksjonstyret sammen med Akershus bandykrets ser på muligheten for å øke aktiviteten rundt den nye kunstisbanen i Asker. Og ulike prosjekter for flere bandyskoler, jentetiltak og generell heving av interessen, arbeides det intenst med i seksjonsstyret.
JENS B. RAANAAS MINNEFOND
Husk søknadsfristen 1.oktober.
De senere år har spesielt bandyskoler, samt bandyaktiviteter rettet mot barn og ungdom fått tildelt midler fra Jens B. Raanaas Minnefond. Tildelingen forrige år gikk til Høvik for igangsetting av en ny knøtteturnering og Urædd i Porsgrunn for sitt arbeide med kunstis på Kjølnes.

Jens Birger Raanaas (bildet) var president i Norges Bandyforbund fra 1954 - 1960. Han ble karakterisert som en meget dynamisk leder med sterke meninger. Demokratiske prinsipper var ikke direktørens (DagNy - senere Pals) sterkeste side, men den tidligere landslagsspilleren fra Grane, senere Mode (nå Bærum Sp.kl), var meget resultatorientert og oppnådde svært mye for bandysporten. Raanaas er NBFs eneste Æresmedlem gjennom tidene.

UTLYSNING TEKNISK ARRANGØR NM-FINALENE 2004
Årsmøtet i juni 2001 vedtok en ny-ordning for arrangement av NM-finalene. Alle NM-klassene spiller finaler og bronsekamper på samme bane over en finalehelg.
NBF er fortsatt hovedansvarlig for arrangementene, men den tekniske gjennomføringen kan delegeres til klubb(er) etter nærmere avtale med forbundet.
Den nye norske modellen er tatt delvis etter svensk mønster, og ble både forrige og sist sesong gjennomført på Stabekkbanen med Stabæk IF som teknisk arrangør.
Klubber som er interessert i å være teknisk arrangør av kommende sesongs finaler,
som er terminfestet til helgen 6.-8.mars, bes søke forbundskontoret innen 1.oktober 2003. Spørsmål kan rettes til forbundskontoret v/utviklingssjef Sørensen.

FLYTTET TIL ANNEN SIDE:
Bilder, resultater og tekst fra finalehelgen 2003,- se under "Statistikk" - "Sesongen 2002/03" - "NM-finaler".

INVITASJON ELITETRENERE- OG LAGKAPTEINER
I forbindelse med at våre forbundsdommere samles på Marienlyst i Drammen lørdag 27. september, inviteres eliteserie-trenere og lagkapteiner til å delta på siste del av samlingen, dvs:
Nye Skiold-huset(tribune vest) lørdag 27.9 kl 1500-1700.
Denne seansen legges opp som et diskusjonsmøte, hvor arrangøren håper at flere som har seriøse meninger om bandy og dømmingen, eller utdanningen av dommere, vil delta.
For påmelding henvises til Bandydommernes Forening sine hjemmesider:
Bandy Dommernes Forening

WORLD CUP LJUSDAL
World Cup arrangeres i år for 30.gang i Ljusdal. Norge har alltid deltatt med to lag. Også i år med finalistlagene Mjøndalen og Sarpsborg.
BANDYSKOLE I HØSTFERIEN - 65 PÅMELDT - 30 AVVIST
I følge Oslo Bandykrets øker populariteten på høstbandyskolen. 65 barn får i år delta, men desverre har nærmere 30 barn har blitt avvist. Høstbandyskolen foregår i Ungdomshallen og har pr idag desverre ikke har større kapasitet. Muligens bør man neste år få til høstbandyskole samtidig i begge hallene, både i Ungdomshallen og på Jordal Amfi?
Denne høstferien arrangerer Oslo Bandykrets på ny høstbandyskole i Ungdomshallen på Jordal, dvs fra mandag 29.september til fredag 3.oktober.
Spillere født 1990-1994 har et sportslig tilbud fra kl 0900 - 1415, som inneholder to økter på is og to på barmark i form av fotball-, innebandy o.a. Kun avbrutt av lunsjpause midt på dagen.
Prisen er overkommelige kr 500,-.
Fire år på rad arrangerte Oslo Bandykrets sommerbandyskole i uke 32, men det ble etterhvert vanskelig for kommunen å holde is i hallen på denne årstiden. Ifjor arrangerte kretsen for første gang i stedet en høstbandyskole som samlet 73 deltakere. Desverre er det i år ikke rom for en ettermiddagsskole for de som er siste års smågutt og første års gutt, men kretsen jobber videre med dette med tanke på neste år.

ESTLAND
Estonian Fieldhockey and Bandy Association er i fin vekst etter snaut to års drift.
President Ants Jürman og hans stab, godt hjulpet av det finske bandyforbundet,
rekrutterer nå landslagsspillere fra 5 klubber, hvorav tre ligger i den nydelig hovedstaden Tallinn med ca 400.000 innbyggere. En tidligere Hansa-stadt beliggende 1.5 time med ferge fra Helsingfors.
Estland har 2.4 millioner innbyggere, hvorav ca 300.000 er russere. Svært mange dro tilbake til Russland etter oppløsningen av Sovjetunionen i 1990. Det offisielle språket i Estland ligger tett på finsk. Landet er i sterk vekst, noe ikke minst hovedstadens nye bygningsmasse og bilpark bærer synlig preg av. "Øst-landet" er tydelig søkende mot vest-Europa, men også meget bevisst sin egen kultur og tradisjoner fra før Sovjettiden.

Estland deltok som kjent i årets senior-VM i Archangelsk og har planer om å delta i U19 VM i Finland kommende vinter. De sysler også med tanken på å sende et lag til U15 VM i Russland.
Forbundsledelsen og de lokale klubbene er meget opptatt av arbeidet rettet mot ungdommen og skolene. Til dette arbeidet trenger de i første rekke bandyutstyr.
Samtlige etablerte bandynasjoner med sine klubber oppfordres til å bidra, gjerne med brukt utstyr!
En annen viktig sak for bandysporten i Estland er opptak i det nasjonale idrettsforbundet som ble dannet i 1990. Dette opptaket kan først skje i 2005. Idrettsforbundet i Estland inkluderer som i Norge den olympiske komiteen og består idag av 66 ulike forbund, hvorav 29 er olympiske idretter. I følge idrettsforbundets generalsekretær Toomas Túnise er de fleste individuelle idretter. Lagidrettene er mer kompliserte og ressurskrevende å bygge opp.
Det meste av dagens bandytreningen foregår på rink, men det estlandske bandyforbundet har kommet langt både i planleggingen og finansieringen av en egen kunstisbane i nabobyen Tartto. Driften skal finansieres ved bl.a utleie til publikum, hvor det er et stort behov. Vinterklimaet er omtrent som i Helsingfors og Stockholm og kunstis er derfor viktig. Pådriver i kunstissaken er finske Esa Liikanen, bror til generalsekretær Pekka Liikanen i det finske bandyforbundet. Esa har bodd 9 år i Estland og har vært en meget viktig person for å få bandysporten tilbake på idrettskartet i Estland.

Kort historikk
Den første bandykampen i Estland ble spilt i 1913 i Tallinn. Allerede i 1916 fant det første nasjonale bandymesterskapet sted, da som første ball-idrett i landet. Den første internasjonale klubbkampen for et estlandsk lag ble spilt i hovedstaden Riga i Latvia i 1922. Viktigste seier for landslaget var mot Latvia i 1931 (8-1). Landslags-og klubbbandyen var sterkest på 30-tallet med kun knepne tap for Finland. Kort tid etter 2.verdenskrig døde sporten ut, ikke minst pga økonomi og ishockeyens inntreden.

I 2001 ble det Estlandske landhockey- og bandyforbundet dannet. Sesongen 2001/02 fant det første mesterskapet i nyere tid sted, da på rink. Vinner både denne sesongen og 2002/03 ble Sport Club Jögeva Pedja. I februar 2003 møtte det Estlandske A-landslaget klubblag fra Finland i Borgå (Porvoo) på stor bane (11ér). Landslagstrener var velkjente Antti Parviainen, tidligere mangeårige forbundskaptein for Finland. Estland ble nr 9 av 10 deltakende landslag under vinterens VM i Archangelsk.
INTERNASJONAL TRENERKONFERANSE I TALLINN
I regi av Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB) arrangeres det 2.hvert år en internasjonal trenerkonferanse. Målgruppen er landslagstrenere og utdanningssansvarlige i de ulike medlemsnasjonene. I tillegg kan vertsnasjonen innby et visst antall nasjonale topptrenere.
Blandt FIB-nasjonene stod i år Finlands Bandyforbund for tur som arrangør, men finnene valgte å legge trenerkonferansen til Tallinn i Estland helgen 19.-21.september. Arrangementsmessig ble de godt hjulpet av Det Estlandske landhockey- og bandyforbundet, som foruten forbundsledelsen, stilte med 5 trenere. Russerne glimret med sitt fravær, men til gjengjeld deltok 13 topptrenere fra Finland, samt forbundskaptein Esko Tammilehto. Sverige stilte med 4 trenere, herunder assisterende landslagstrener Thony Lindquist. Fra Norge deltok assisterende landslagstrener Bent Gommerud og utviklingssjef Tor Audun Sørensen som også er innvalgt i FIBs teknisk kommite.
Trenerne til finske Tornio (sølv 2002/03) foreleste om den fysiske treningen til A-laget. Et systematisk opplegg sterkt preget av erfaringer fra friidretten og ispedd grundige tester. Finlands generalsekretær Pekka Liikanen tok for seg visse forskningsrapporter, både av fysisk og spillemessig art. Thony Lindquist foreleste om "Hvorfor Sverige vant VM". Esko Tammilehto om det finske landslagsopplegget og Bent Gommerud på temaet "Hva skal til for norsk medalje i VM".
Russerne deltok ikke, noe som ble sterkt kritisert av tilstedeværende nasjoner. Utveksling av kompetanse over landegrensene er og blir viktig for internasjonal utvikling. Andre felles problemstillinger var ønsket om VM i månedsskiftet januar/februar,- ikke i slutten av mars. En større likhet og sportslig rettferdighet mht nasjonenes ismuligheter så sent på året var hovedgrunnen.
Videre ønsket landslagstrenerne å utvide VM-troppene fra 16 til 18/19 spillere. Hovedargumentet var det tette og harde kampprogrammet, ofte med to kamper om dagen og derav økt slitasje og høy skaderisiko.
FIB ble på det sterkeste anmodet om å innskjerpe regelverket ifm med doble statsborgerskap og spillere som på en altfor lettvint måte går over fra et landslag til et annet.
FIB må også etter VM´2004 i sverige vurdere om det er hensiktsmessig med VM hvert eneste år eller som tidligere annet hvert år.
Både landslagstrenerne og de finske klubbtrenerne var opptatt av klubbturneringer som World Cup i Ljusdal og Europacupen.
Trenerkonferansen ble avsluttet med et besøk av Toomas Túnise som er generalsekretær i det Estlandske Idrettsforbundet.

FIB arrangerer hvert 4.år en vitenskapelig trenerkonferanse. Denne er som navnet sier mer forskningsrettet enn de ordinære trenerkonferansene. Norge står for tur til å arrangere høsten 2004.
SLIPETREFF
Leta AS arrangerer skøyteslipetreff med fokus på bueslip på Stabekkbanen torsdag 18.september kl 1900.
Stabæks eminente sliper Harald Kleven demonstrerer både en stasjonær og transportabel Prosharp-maskin med nødvendig tilleggsutstyr. Påmelding til Leta på tlf: 67-124545.

Optimal kontakt og feste mot underlaget er like viktig, enten det gjelder formel-1 vognen til McClaren, eller for bandyspilleren som i høy hastighet balanserer i ulike retninger på skøytejerna. Alltid pakket inn i noen kilo kropp og med et redskap i hånden, lekent søkende etter en rød ball på et svært så glatt underlag betående av frossent vann.
Dårlig og kanskje feil slipte skøyter kan best sammenlignes med en Ferrari på vinterføre med slitte sommerdekk. Da hjelper det lite med en overdose topptrimmede hestekrefter under et fryktinngytende panser.

MJØNDALEN TIL E-CUPEN I EDSBYN
Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB) har besluttet at semifinalene i Europacupen flyttes fra Archangelsk til den nye bandyhallen i Edsbyn i Hälsingland. Norgesmester Mjøndalen møter onsdag 22.oktober russiske Vodnic og det svenske mesterlaget Sandviken møter finske Uleåborg.
Årsak til flyttingen er av økonomisk karakter. Lagene også skal delta i World Cup i Ljusdal, vis a vis Edsbyn, som starter efterfølgende dag.
Bronsekampen spilles preliminært i Ljusdal søndag 26.oktober. Dersom noen av bronsekandidatene er kvalifisert for sluttspillet i World Cup, spilles bronsekampen den opprinnelig E-cup helgen 21.-23. november. Det samme gjelder E-cupfinalene som spilles hjemme og borte fredag 21.november og søndag 23.november.
56 DELTOK PÅ UTVIKLINGSSEMINAR NR 2
Toppidrettsenteret i Oslo tirsdag 16.september.

Hovedforeleser på utviklingsseminaret var svenske Thony Lindquist (bildet) som idag er assisterende A-landslagstrener i Det Svenske Bandyforbundet(SBF) og har vært trener i mesterlaget Sandviken AIK (SAIK) i over 12 sesonger.

Thony Lindquist tok for seg hvordan en svensk toppklubb som SAIK er organisert, hvilke klubbfilosofi og driftsmodeller som ligger til grunn.
Det var slående forskjellig fra Norge å registrere hvordan den svenske kommunen (ca 40.000 innb.)stiller opp med en betydelig økonomisk støtte til drift av A-laget og til ansettelser på klubbkontoret. Næringslivspoolen bestående av 24 personer, en nærmest selvrekrutterende enhet knyttet opp mot klubbstyret, gav tydeligvis gjensidig nytteeffekt. Stikkord i hele klubbdriften, fra spillere til ledelse og sponsorer, var utvikling av mennesker i et fellesskap!
Thony Lindquist var også litt innom ungdomsbandyen, hvor kostholdsundervisning, samarbeidet med den lokale kirken og kommunens definisjon av sesongene for vinter- og sommeridrett for barn og ungdom, vekte spesiell interesse. Faktisk litt å tenke på i Norge, - sesongdefinisjonene kanskje gjennom de lokale idrettsrådene?
Thony Lindquist presenterte videre hvordan sesongen legges opp for A-laget, herunder spillefilosofi, skriftlige spillemanualer og den treningsmessige vektleggingen på ulike tider av årshjulet, herunder ukeprogram.

Utviklingsseminar 1, den 5.juni, samlet 60 norske deltakere. Her fikk bandyfolket høre den tidligere landslagstreneren Rolf Käck, som nå er kansellisjef i SBF og i tillegg nyvalgt generalsekretær i Det Internasjonale Bandyförbundet (FIB).
Klubbutviklingsprogrammet avsluttes ifm VM-bandy i Sverige i uke 6-2004, hvor målet er å sende en stor norsk delegasjon til et internasjonalt ungdomstrenerseminar.

KUNGEN INVIGER BANDYHALLEN I EDSBYN
Kilde: fra "svenskbandy.d.se"

Carl XVI Gustaf kommer till Byn!
Kungen inviger Arenaprojektet måndagen den 22 september kl. 14.00. Det innebär att han inviger projektet innan Sveriges första inomhushall för bandy står klar. Utöver detta kommer HMK också att besöka Edsbyverken.
Fakta Edsby Arena
Yttermått:120 x 72 meter
Isyta: 108 x 64 meter
Publik: 5000 personer
Takhöjd mm: 12 meter fri invändig, 23 meter till taknock.
Taksparrarna- limträbalkar är 36 meter långa.
Varje takstol väger 15 ton och har en spännvid på 72 meter.
55 ton rundstål finns i takstolarna. Takplåten väger 130 ton!
Takisoleringen ryms på 10-15 långtradare. 400 kbm i stommen vägen 200 ton.
Hallens totala volym = 300 enplansvillor á 120 kvm!
Fria invändiga höjden är 12 meter och upp till taknocken är det 23 meter!