September 2004

BANDYSKOLE I HØSTFERIEN
Oslo Bandykrets arrangerer for tredje år på rad høstbandyskole i Ungdomshallen på Jordal. I fjor deltok 65 barn, men desverre ble nærmere 30 barn avvist grunnet kapasitetsproblemer!
Aldersgruppen gutter og jenter født 1991-94 kan prøve skøytene fra mandag 27.september til fredag 1.oktober. Aktivitetene starter kl 0900 og avsluttes kl 1445. Det er lagt opp til to økter på is og to på barmark i form av fotball-, innebandy o.a. Kun avbrutt av lunsjpause midt på dagen.
Prisen er overkommelige kr 600,-.

I årene 1998-2001 arrangerte Oslo Bandykrets sommerbandyskole i uke 32, men det ble etterhvert vanskelig for kommunen å holde is i hallen på denne årstiden. Høsten 2002 arrangerte kretsen for første gang i stedet en høstbandyskole som samlet 73 deltakere. Kretsen har også jobbet med en skole for de som er siste års smågutt/gutt, men dette står i første rekke på om man også kan få disponere Jordal Amfi, hvilket blir klart i løpet av en ukes tid.
HØSTBANDYSKOLE I HOLMENHALLEN
Stabæk-Bandy innviterer til bandyskole i uke 40 i Holmen Ishall. Dagskolen starter mandag 27. sept kl 0900 og avsluttes ca kl 1500 på fredag den 1. oktober. Gutter og jenter i alderen 10 til 13 år er velkomne til å delta.
Frist for påmeldingen er mandag 13 september.
Deltakeravgiften er kr 1500,- og inkluderer selve skolen med to daglige treningsøkter på is i Holmen Ishall og en fysisk trening. Sjefinstruktør for skolen er Sergui Goussev. Sergui er spiller på Stabæks A-lag i eliteserien.
Kontakter:
Stabæk Bandy, Tomas Rosdahl. Mobil 900 54 430
E-mail; tomas@stabakbandy.no
eller Tom Martinusen, mobil 95 144 144.
UTLYSNING TEKNISK ARRANGØR NM-FINALENE 2005
Årsmøtet i juni 2001 vedtok en ny-ordning for arrangementet av NM-finalene. Alle NM-klassene spiller finaler og bronsekamper på samme bane over en utvidet finalehelg, inkludert damene.
NBF er fortsatt hovedansvarlig for arrangementene, men den tekniske gjennomføringen kan delegeres til klubb(er) etter nærmere avtale med forbundet.
Den nye norske modellen er tatt delvis etter svensk mønster, og ble i 2002 og 2003 gjennomført på Stabekkbanen med Stabæk IF som teknisk arrangør og i 2004 på Hauger kunstisbane med Hauger Bandyklubb som teknisk arrangør.
Klubber som er interessert i å være teknisk arrangør av kommende sesongs finaler,
som er terminfestet til datoene torsdag 3.- søndag 6.mars, bes søke forbundskontoret innen 1.oktober 2004. Spørsmål kan rettes til forbundskontoret v/utviklingssjef Sørensen.

SISTE NM - FINALESIDER:
Bilder, resultater og tekst fra finalehelgen 2003 og 2004,- se under "Statistikk" - "Sesongen 2002/03" og "Sesongen 2003/04"- "NM-finaler".
VISJONS- OG STRATEGIPLAN
Det er fortsatt mulig for klubber og kretser å kommentere forslaget til Visjons- og Strategiplan for norsk bandy, som er et "levende dokument" og årlig vil være gjenstand for revisjon. Forslaget har ligget en stund ute på nettet og ble også presentert i Årsberetningen og kommentert på Årsmøtet den 10. juni.
Siste frist for kommentarer i denne omgangen er 1.oktober 2004.

Visjons- og Strategiplan: Klikk deg inn på høyre kolonne "VISJONEN for Norsk Bandy".
"TOPPSCORER-JONAS" BLIR I MJØNDALEN
Svenske Jonas Pettersson går allikevel ikke til den svenske toppklubben BolticGöta. Toppscoreren fra 2003(44 seriemål) og 2004(56 seriemål) forblir hos "brun-trøyene".
Jonas Pettersson ble også kåret til "Årets Spiller" av eliteklubbene forrige sesong.
Drammens Tidende

MJØNDALEN SØKER FLERE SVENSKER
Mjøndalen, som i år stiller lag i samtlige aldersbestemte klasser, søker ytterligere forsterkninger til A-laget.
Les mer: Värmlands Folkblad

NYSKAPNINGEN "CHAMPIONS CUP" I EDSBYN ARENA
Kun svenske og russiske lag første året. Klubber fra andre nasjoner må kvalifisere seg gjennom World Cup.
Les mer:Ljusnan.se

SVENSKENE SATSER PÅ TV
Les mer: motalatidning.se

VENTELISTE PÅ HØSTBANDYSKOLEN I OSLO
Oslo Bandykrets arrangerer for tredje år på rad høstbandyskole i Ungdomshallen på Jordal. I årets høstferie er skolen utvidet fra 65 til 75 deltakere, som kommer fra 6 Oslo-klubber, men flere står allikevel på venteliste.

Antall barn tatt opp på høstbandyskolen:
Ready: 20
Røa: 17
Ullevål: 16
Frigg: 11
Skeid: 6
Ullern: 5
VODNIC SLO HAMMARBY I EDSBYN ARENA
Bandyvirksomheten er på topp i nye Edsbyn Arena.
Les mer: hammarbybandy.se
DREAM TEAM SLO EDSBYN 9-7
bandybyn.se
KAZAKHSTAN VANT IGJEN I EDSBYN ARENA
Les mer: arbetarbladet.se
Tirsdag slo det kazakhstanske landslaget Broberg 4-2.

ALBERT POMORZEV GJENVALGT
Kilde: http://www.zorky.ru

FIB-president, Albert Pomorzev (bildet) ble gjenvalgt som president i Det Russiske Bandyforbundet for fire nye år på "Tinget" i St. Petersburg den 13.september.
Victor Khotochkin, FIBs første generalsekretær og sentral i den russiske og europeiske olympiske bevegelsen, ble valgt som en av fem visepresidenter. Det samme med velkjente Boris Skrynnik som også er president i Vodnic, Arhangelsk. "Executive Committée" reduseres fra 27 til 25 utsendinger. Nytt av året er obligatoriske dopingkontroller for alle topplagene, noe som nøye henger sammen med bandysportens inntreden i IOC.

FINLAND FÅR SVENSK LANDSLAGSTRENER
Edsbymannen Sören Persson, som de senere årene har trent BolticGöta fra Karlstad, overtar som ny forbundskaptein for det finske landslaget. Den tidligere finske landslagskapteinen, Esko Tammilehto, gav seg som landslagstrener etter det overraskende VM-gullet sist sesong.
Les mer i svenske Aftonbladet: Aftonbladet
INTERNASJONAL TRENERKONFERANSE I OSLO
Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB) arrangerer jevnlig trenerkonferanser, hvor det tekniske arrangementet alternerer mellom de ulike medlemsnasjonene. Denne høsten finner konferansen sted i Oslo i tiden 16.-18.september.
Hensikten: "The goals are through scientific based lectures in human behaviour, medical and technical topics, to get more knowledge of bandy".
Trenerkonferansene er beregnet på landslagstrenere og utdanningsansvarlige i FIB-landene, men verstlandet har også anledning til å invitere sine definerte elitetrenere til deler av konferansen (C-/D-kurs, steg 3-/4, trenere toppdivisjon). Den lukkede delen torsdag vil ta for seg landslagenes foreberedelser mot VM i Kazan 2005, samt nye "trender" innenfor den internasjonale toppbandyen. I tillegg vil en ny instruksjonsvideo fra russisk bandy bli presentert på storskjerm.

Fredag den 17.september finner den "åpne delen" av konferansen sted på Norges Idrettshøgskole (NIH) med velkjente Per Wright som hovedansvarlig. Foruten en innføring i hva høyskolen står for blir temaene:
- Arbeidskravsanalyse for lag, basert på en doctor-avhandling
- TV/video-databasert matchanalyse
I tillegg får man besøk av NRK-produsent Trond Westereng fra TV-sporten som tar for seg grep som bandysporten må gjøre for å fremstå bedre som TV-idrett.

Bildet: NBF´s Gullmerkemann Per Wright, A-landslagstrener, sølv VM´65 som spiller, tidligere FIB/TC-formann, tidligere rektor og nå 1.amanuensis på Idrettshøgskolen.

Definerte elitetrenere som ønsker å delta på NIH fredag 17.septemer kl 0900-1600, kan ta kontakt med forbundskontoret v/Sørensen, mail: toraudun.sorensen@nif.idrett.no
IOC CERTIFICATE
På IOC-Kongressen i Athen den 11. august ble som kjent Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB) formelt tatt opp som fullverdig medlemsorganisasjon.
FIB ønsker derfor allerede denne høsten et møte med den lokale programkomiten for OL i Vancouver, da deres innstilling er viktig for at bandyen skal komme med på OL-programmet i 2010. De fleste kriterier for OL-deltakelse er oppfylt, men bandysporten trenger ideelt sett 10 nye medlemsnasjoner som i prinsippet er det siste store hinderet for aktiv OL-deltakelse. FIB har idag 15 medlemsnasjoner. Siste nasjon opptatt i bandyfamilien var Kirgizistan. FIB har følere ute i bl.a Polen, Tyskland, Latvia, England, India m.fl. Den nye IOC-statusen vil utvilsom være en katalysator for akkvisisjon av nye medlemsland. For programkomiteen i Vancouver-OL kan det også være viktig at Canada deltok i årets B-VM i Ungarn.
WORLD CUP ICEHOCKEY OG BANDYHISTORIKK
Les litt bandyhistorikk fra World Cup Hockey sine hjemmesider, bl.a om Tjekkoslovakia. ICEHOCKEY
HAMMARBY´s STERKE 11ér
Hammarbybandy
NORDMENN PÅ SVENSKE BANDYGYMNAS
Fire unge, lovende bandyspillere som samtlige er U17-aktuelle, begynte dette skoleåret på bandygymnas i Sverige.

Christoffer Askheim (tv), Drammen Bandy, begynte på Nässjø bandygymnas, mens Sverre Brecheisen (th), Røa, samt Erik (nede tv) og Espen Wam (nede th), Solberg, valgte Sandviken.

Fra tidligere hadde vi Ove Ronny Nørgaard, Nordre Sande, som denne høsten startet i 3.klasse på Sandviken bandygymnas. Patrick D. Holm og Alexander Cras, begge Mjøndalen, startet i 2.klasse på Nässjø bandygymnas.

Siden den første eleven i skoleåret 85/86 (Ola Sitje Fjeldstad, Ullern), har 23 gutter vært elever ved svenske bandygymnas, hvorav 17 i Sandviken.

BANDY OG FOTBALL
Sarpsborglederen Cato Thalberg (bildet tv) har nye og spennende planer for rinkbandyturneringen i Spartahallen neste høst. 92-klassen skal spille både fotball og bandy i den samme turneringen. Vekselvis møtes lagene på gressmatta for deretter på med fullt bandyutstyr og inn i skøytehallen. Neste match fotball, deretter bandy. Reglene blir litt spesielle, men man kan kanskje tenke seg at to mål i bandy tilsvarer et i fotball, slik at tabellene kan telle for seg. Uansett en kjempeidé som bør kunne slå an i bandyklubbene, hvor de fleste barn og ungdom også er kjent med lærkula.

Hvordan kom så Cato Thalberg på denne idéen?
- Jeg leste de nye visjons- og strategiplanene til forbundet. Her står det klart at bandysporten skal bli "best i klassen" for at barn og ungdom skal kunne kombinere sommer- og vinteridrett (sammen med utdanning og et sosialt liv for øvrig). Værre var det ikke med de mulighetene vi har i Sarpsborg med Spartahallen og kan lage kombi-turneringer i august/september.

Red. tilføyelse: Bandysporten ble organisert av fotballforbundet fra den spede starten i 1912 (første NM) til det ble dannet eget forbund i 1920. Bandyforbundet hadde et formelt samarbeide med fotballforbundet til et stykke etter 2.verdenskrig, bl.a gjennom felles meldingsblad. På 100-års jubiléet til fotballforbundet i 2002 trakk daværende president, Per Ravn Omdal, frem to forbund som hadde vært de største samarbeidspartnere over tid; bandy og bryting!