September 2005

LETA HOVEDSPONSOR PÅ UTSTYRSSIDEN - AEROAUTO

.... har inngått tre-års avtale med bandyseksjonen i forbundet. Avtalen omfatter komplett spillerutstyr fra Kosa til landslagene, samt nødvendig forbruksmatriell. Første sesongen er det lagt inn et pent kronebeløp til A-landslaget øremerket samlinger. Dersom laget når semifinalen i årets VM forlenges bonusordningen mot 2007 og 2008. Landslagsspillerne på øvrige landslag vil i tillegg kunne få kjøpt personlig utstyr, bl.a dyre Bauerskøyter, treningsdresser, ytterjakker m.m til svært rabatterte priser. Avtalen innholder også en Subaru Forrester fra Aeroauto AS til forbundets disposisjon.

Bak Leta-avtalen står den velkjente bandylederen Einar Forfang(62) som eier firmaet. Hans gode kontakter i næringslivet har også ført til samarbeidet med Aeroauto, hvor daglig leder Odd Rune Tenfjord, bosatt på Røa, er kontaktperson.

Einar Forfang er den bandyspilleren i Stabæk med flest registrerte A-kamper gjennom tidende(500+). Han ble Norgesmester med klubben i sitt hjerte i 1977. Etter aktiv karriære var han tillittsvalgt leder på forbundsstyrenivå og forbundskaptein for juniorlandslaget frem til 1980. Hadde også et opphold som trener for Ullern, Haslum og Snarøen. Einar Forfang overtok formannsjobben i Stabæk-bandy etter Trond Johansen i 1992 og var leder i hele storhetsperioden på 90-tallet, hvor Stabæk erobret 6 NM-tittler. Forfang gikk av som bandyleder i Stabæk IF i 2004, men hadde da først sørget for den nye kunstisbanen på "Plassen" som ble åpnet i 2002.

Bildet th: Landslagsstjernen Pål Hanssen i Kosa-utstyr i Vikingskipet sammen med Einar Forfang.

GUTTAS ISKALDE HØSTFERIE
Høstferien nærmer seg. Les hva Ullevål-gutta gjør i Oslopuls: Oslopuls

BANDYSKOLE I HØSTFERIEN PÅ JORDAL AMFI
Oslo og Akershus bandyregion arrangerer bandyskole i høstferien på Jordal Amfi og i Ungdomshallen for gutter og jenter f. 1992-95. Dagskolen starter mandag 3.oktober
kl 0830 og avsluttes fredag 7.oktober kl kl 1445.
Pris kr 700,-/deltaker som betales ved fremmøte 1.dag.
Spørsmål til: Daglig leder Espen Johansen, A: 22-579738, mob. 91 36 87 65.
To isøkter pr dag. En/to økter med fotball/innebandy o.a.

BANDYSKOLE I HØSTFERIEN I HOLMEN ISHALL
Stabæk IF arrangerer høstbandyskole i skoleferien i Holmen ishall i Asker for gutter og jenter f. 1991-94. Søsken f. 1995 kan også få bli med. Dagskolen starter mandag 3.oktober kl 0800 og avsluttes fredag 7.oktober kl kl 1600.
Pris kr 1750,-/deltaker betales til kto: 9853.05.02201.
Frist 16.september. Spørsmål til Sergej Gusev: Mob. 911-96135.
4 daglige treningsøkter, hvorav en på is, samt barmark og teori og besøk i Holmen svømmehall.
Sjefsinstruktør er A-lagsspilleren Sergej Gusev.
BANDYSKOLER I HØSTFERIEN
Tre ishaller i Oslo og Bærum skal fylles opp med bandyspillere i skolenes høstferie i uke 40. Fra mandag 3. til fredag 7.oktober braker det løs i Holmen Ishall-, på Jordal Amfi og i Ungdomshallen vis á vis. Bandyskolene arrangeres for gutte og jenter født 1991-95.
Les mer under "Klubbservice". Klikk deg inn øverst på denne siden.
SVENSK TV SKAL SENDE MYE BANDY
Les mer her: motalatidning.se

RUSSLAND "KNUSTE" SVERIGE
I den nye skøytehallen i Moskva revansjerte Russland fra årets miserable VM med å slå Sverige 7-3(4-1) og 5-4(4-3) i helgens dobbeltoppgjør. I den siste matchen braket det skikkelig løs. Kampen var preget av dommerskandale,- en stund spilte svenskene med 5 mot russernes 9 spillere?

Les mer her: bandysm.se

Se også noen gode bilder fra TASS: TASS

POLAR WORLD CUP LJUSDAL 27.-30.OKTOBER
Siste: Følgende norske dommerteam er uttatt:
Rune Harald Jahnsen(hd), Skiold, Knut Hole, Stabæk og Knut Grothaug, Haslum.

Det blir tøff motstand for de norske finalelagene Mjøndalen og Solberg i World Cup-turneringen i Ljusdal siste uken i oktober. Mjøndalen møter Sandviken, Kuzbass-Kemerova og svenske Broberg. Pulje D har FIB utvidet til 5 lag. Her møter Solberg det nye storlaget, men nyopprykkede Dynamo Moskva, som har hentet inn de beste spillerne fra Vodnic,
ifjor kalt "bandyens Real Madrid". Videre Narukäre fra Finland, Baikal Energi fra Irkutsk og i innvigningskampen torsdag mot hjemmelaget Ljusdal.

Se World Cup oppsettet her: Svenskbandy.se

SANDVIKEN VANT CHAMPIONS CUP I EDSBYHALLEN
Ingen norske lag var invitert/"kvalifisert" til denne nyskapningen av en internasjonal cup som ble spilt for første gang ifjor, da Edsbyhallen var nyåpnet.

Les mer hvordan det gikk i år her: bandysm.se

Cupen oppsummeres her: bandybyn.se

Norske elitedommere på kurs i Edsbyn
Under ledelse av FIBs dommersjef, Rolf Wendt Andresen, deltok følgende norske dommere på kurset/turneringen i helgen: Rune Harald Jahnsen, Skiold, Knut Grothaug, Haslum,
Lars Stian Nygaard, Skeid, Morten Laugerud, Bergen, Knut Hole Stabæk og Andrej Jigouline, Ullevål.
STATISTIKK: BANDYEN STØRRE ENN MANGE TROR
Kun 36 av 169 idretter innenfor 56 særforbund i NIF-systemet er større.
Idrettsregistringen viser 5636 medlemmer i bandy pr 31.12.2004.
Antall bandylisenser 13 år og eldre økte fra 1422 til 1500 utøvere denne sesongen.

Les mer under "Klubbservice". Klikk deg inn øverst på siden.
READY STYRKER A-LEDELSEN
Les mer fra Ready´s hjemmeside her: Ready

STORE PLANER OM TOPPIDRETTSSKOLE I DRAMMEN
Les mer om hva den tidligere landslagsspilleren i bandy, Jon Røgeberg(6A)- Drafn,
uttaler om planene: Drammens Tidende

STORE PLANER OM SARPSBORG STADION
Les mer her: Sarpsborg Arbeiderblad

FRA FORBUNDSDOMMERSAMLINGEN 10.SEPTEMBER
Bandydommerne forbereder seg også godt til den kommende seriesesongen. Lørdag 10.september var flere forbundsdommere samlet i Drammen for både fysisk test og diskusjon omkring regeltolkninger og kampledelse.
På bakgrunn av en svensk instruksjonsvideo ble situasjoner vist både i normalt tempo og i slow motion. Dommernes opptreden på banen og avgjørelser i de enkelte situasjonene ble gjennomgått.
Seksjonsleder Erik Hansen var også innom samlingen. I samtalen med seksjonsleder fremmet dommerne ønske om best mulig likhet i straffeutmåling ved røde kort.
I diskusjonen kom det frem at dommerne ønsket et spesielt opplegg rundt rapportskriving slik at domsutøverne skulle ha best mulig grunnlag for straffeutmålingen. Det var også et ønske fra dommerne at de ble informert om straffeutmålingen samtidig med klubb og utøver. Dommerne mente også det var viktig at forbundet fikk behandlet de aller fleste røde kort sakene før neste serierunde, spesielt i eliteserien.
Neste ledd i dommernes forberedelser til sesongen, er dømming i Kosa-cup. Her vil rutinerte dommere hjelpe yngre dommere. Det vil være gjennomgang av ulike situasjoner og diskusjoner etter kampene.

- Tyve dommere vil dekke eliteserien i år, sier leder av dommerkomiteen og nestleder i bandyseksjonen Rolf Wendt Andersen. I tillegg har vi noen dommere som benyttes i 1. og 2. divisjon og til andre forbundskamper. Målet er flere, aktive dommere. Her må både klubbene, kretsene og forbundet være med. Unge dommere må mottas mer positivt av spillere, lagledere og ikke minst foreldre i de yngre klassene. Dommere trengs, da må alle være med på å gi gjerningen et positivt innhold og en forståelse for tolkninger. Og som disse aktivitetene viser, så forbereder dommerne seg også godt til sesongen.
SUKSESS FOR KOMBINERT FOTBALL-/BANDYTURNERING
FK Sparta Sarpsborg Ungdomsavdelingen og ungdomsavdelingen i Sarpsborg Bandyklubb arrangerte helgen 27.-28.august Norges-, og kanskje verdens første fotball/bandyturnering. Hovedsponsoren hadde gitt navnet "Postbanken Sarpsborg Cup".
Smågutte-turneringen ble arrangert i Sparta Amfi og på Sparta Sarpsborgs nyåpnede kunstgressbane. Det var spillere født 1991-92 fra både Sverige og Norge som deltok. Ekstra hyggelig at Røa stilte med et ekstra jentelag som bet særdeles godt ifra seg på noen av fotballkampene.
Hver bandykamp ble spilt i 1 * 20 minutter på ishockeybane med 6 spillere inklusiv keeper. Fotballkampene ble spilt med 7 spillere inklusiv keeper. Klubbene stilte selvfølgelig med det samme laget og vinneren av puljene var det laget med flest fotball-og bandypoeng sammenlagt.
Snarøen vant sin pulje foran Røa 3, Frigg og Jønköping. Ready vant sin pulje foran Solberg, Ullern og Røa 3. Sluttspillet gikk på is. Etter semifinaler slo Snarøen Solberg i finalen.
Les mer her hvordan det gikk: Drammens Tidende

Dette ble skrevet før turneringen: Sarpsborg Arbeiderblad

Idéen om en kombinert fotball-/bandyturnering fikk i forkant positiv oppmerksomhet i svenske og norske bandymiljøer. Konseptet ble også gitt videre til breddeavdelingen i Norges Fotballforbund.
- Kombinasjonsidéen har mange positive aspekter for barn og ungdom,- uttaler forelder Odd Rune Tenfjord fra Røa som også syntes det var svært hyggelig at Postbanken var så sterkt inne i arrangementet.
Trenerne Kjell Are Moe og David Varcoe fra Frigg mente turneringen var meget bra lagt opp både sportslig og sosialt.
Idémakeren Cato Thalberg (bildet)og hans stab går naturlig nok for en ny turnering fotball/bandy neste høst!
SAGENE IF VANT FINALEN I HOCKEY-NM

Aker HC - Sagene IF, 2(2)-4(2)
Målscorere Aker: Tageer, Amjad
Målscorere Sagene: Faisal 2, Shadab, Tahair

Bildet th.: NM-vinner 2005 - Sagene IF
Bildet under: Forbundets NM-pokal

Sagene IF har fra før NM-tittel i bandy
i 1958 og 1966 og rinkbandy damer 2004.

Før finalene
Jordal kunstgress er åsted for hockeyfinalene søndag 18.september. Arrangementet starter kl 1300-1400 med jentekamper, 1400-1630 barnekamper u/13 år. KL 1700 starter NM-finale herrer mellom Aker HC og Sagene HK. Ta deg en tur å se en idrett med svært mange likheter og overføringer til bandy!

Hockey-prosjektet for gutte- og juniorspillere i bandy går mot slutten for i år. Siste mulighet er onsdag 28.september kl 1830-2000 på Jordal. Utøvere fra Stabæk, Ullern, Ullevål og Skeid har i år fått prøve det fasinerende spillet. Målsettingen med prosjektet er en egen hockeyserie for bandyspillere i alderen 15-19(22) år i perioden 1.mai - 1.oktober 2006 (minus sommerferien). Mange bandyspillere i denne aldersgruppen har sluttet med fotball og annen sommeridrett.
Forbundet kommer ut med en egen informasjon og innbydelse til denne serien når bandysesongen er kommet godt igang. Bl.a utstyrspakker på utlån til klubbene blir viktig.
OPPSTART PÅ STOR BANE I SVERIGE OG RUSSLAND
Slik gikk det i Edsbyhallen i helgen: bandysm.se

Torsdag 8.september møtes SverigeA, SverigeU, Kazakhstan og Finland til turnering i Edsbyn Arena. I den nye skøytehallen i Moskva, kalt Sport Complex Krylatskoye, ferdigstilt til fjorårets skøyte-VM, samles de 22 beste russiske bandylagene til turnering 11.-16. og 19.-24.september.
Sa noen Vikingskipet, hvor bandyens "andel" av tidligere riksanleggsmidler sørget for bygging av hel isflate??

Les mer om Edsbyn Arena her: www.bandybyn.se

REKORDPÅMELDING IGJEN FOR KOSA OPEN
Kosa Open vokser og vokser.

Akershus Bandykrets, Bærum Kommune og Hauger Bandyklubb arrangerer for 14. gang døgnet-rundt-turnering i bandy på Hauger kunstisbane i Bærum. Grunnet den rekordstore oppslutningen må deler av turneringen også i år spilles på Stabekkbanen.
Turneringen ble første gang arrangert høsten 1992. Det har vært med drøyt 100 lag hvert år de første årene, - denne gangen vokst til 136 mot 129 ifjor. Flere lag har blitt avvist fordi kapasiteten er sprengt til ytterpunktet.
Mer stoff finner du på kretsens hjemmesider:
Kosa Open
Redaksjonen anbefaler også de flotte billedseriene til fotografen Tomm Hansen på hjemmesiden til Akershus Bandykrets.