September 2010

KORT OM FORBUNDSTINGET 11. SEPTEMBER 2010
På Norges Bandyforbunds 76. ordinære Ting på Ullevål stadion 11.september 2010 ble President Ivar Nordberg, Holmlia SK gjenvalgt for to år. Svein-Erik Hammerstad, Ullern IF, ble også gjenvalgt for kommende tingperiode.
Nye forbundsstyremedlemmer ble valgt Marianne Talberg, Ullern IF og Ina Larsen, Nord-Norge Bandykrets.
Idrettene bandy, innebandy og landhockey er i fortsatt vekst og det totale medlemstallet per 31.12.09 var 21938, hvilket rangerer NBF som særforbund nr. 17 av 55 innen Norges Idrettsforbund. Forbundet har totalt 36 ansatte og økonomien er tilfredsstillende.

Bildet fra venstre:
Æresmedlem Leif Hole, President Ivar Nordberg og Gullmerkemann Tor Audun Sørensen

Leif Hole, Stabæk IF og leder av Akershus Bandykrets gjennom 36 år, ble til stående applaus utnevnt til Æresmedlem, forbundets høyeste utmerkelse.
Tor Audun Sørensen, utviklingssjef i forbundet tilknyttet klubbene Ullevål IL og Frigg OFK ble tildelt Gullmerket for sin innsats gjennom 32 år på forbunds- og klubbplan.

Følgende personer fra bandy ble tildelt Hederstegn:
Jan-Henning Askheim, Sparta/Bragerøen og Drammen Bandy.
Erik Bjørløw-Larsen, Ski & Ballklubben Drafn.
Petter Conradi, Øvrevoll Ballklubb og Øvrevoll/Hosle-bandy.
Kjell-Ivar Engebretsen, Ullevål IL
Siri Nørve, Ready.
Jan Rockstad, Ski & Ballklubben Drafn og Drammen Bandy.
Kjell Øiestad, Snarøen SK.

Følgende personer fra innebandy ble tildelt Hederstegn:
Jon-Erik Eriksen, Fredrikstad IBK Johnny Finstad, Tunet IBK.

Bildet fra venstre:
Siri Nørve, Kjell-Ivar Engebretsen, Jan Rockstad, Jan-Henning Askheim og Jon-Erik Eriksen.

Forbundstinget 2010

Beretningen for 2008-2010 og saksdokumenter til Forbundstinget 2010 er nå klare.

Forbundstinget avholdes lørdag 11.september kl.1200 på Ullevål Stadion

- Finn alle dokumentene her -

ORDFØRER FABIAN STANG ÅPNET BERGBANEN
Nye Bergbanen kunstisbane ble riktignok åpnet for klubbens medlemmer 21.november 2009, men den offisielle åpningen i regi av Oslo Kommune som baneeier og Ullevål IL som bruker og drifter, ble foretatt av ordfører Fabian Stang på merkedagen fredag 10.september 2010. Den alltid velopplagte ordføreren skar over flaggbåndet, festet mellom to bandykøller, med en nyslipt bandyskøyte og gratulerte også klubben med 90-års jubileet.
Fabian Stang la i åpningstalen stor vekt på anleggets betydning for lokalmiljøet og i særdeleshet for barn og ungdom; "for å holde de vekk fra Plata", som han sa. Bandypresident Ivar Nordberg og ordføreren var svært samstemte på dette området i sine åpningstaler.
Bergbaneprosjektet har tatt mer enn 12 år, møtt mye motstand fra ulike interessegrupper, men fremstår idag som et moderne og flott idrettsanlegg til berikelse for nærmiljøet. Samtlige talere på dagens verdige åpning gav honnør til Ullevål IL for pågangsmot og "stayerevne" over tid. Klubbens selv trakk frem det gode samarbeidet med Vital Eiendom AS, Oslo kommune, Bydelen og Idrettskretsen.

Her presenteres Bandypresident Ivar Nordberg sin hilsningstale:

"Ordfører, jubilanter, idrettsvenner".
Ullevål IL het opprinnelig Kvik og ble dannet som Oslo Hagebyselskaps eget idrettslag i 1920. Ullevål IL fremstår i dag som en tradisjonsrik nærmiljøklubb, med et hovedstyre og selvstyrte bandy- og turn grupper,
til sammen ca. 500 medlemmer. Selve kjernen i klubbens drift er rekruttering av barn og ungdom fra nærmiljøet. I tillegg gir klubben et livslangt, sportslig tilbud til voksne av begge kjønn. Bandyavdelingen teller litt over 300 medlemmer. 250 under 26 år, av disse igjen er ca 140 12 år og yngre. Det vil si mange ungdommer i risikoalderen blir tatt vare på i klubben. Klubben har siden 1982 arrangert en ukentlig bandyskole for de yngste og klubben åpnet i vinter et bandyakademi på fredags ettermiddagene for barn i alderen 10-13 år.
Ullevål IL kjempet hardt i mange år for å få beholde Bergbanen og klubbhuset. De ble møtt av mye motgang og mange hindre, men til slutt etter hundrevis av timers innsats fra mange personer, begynte positive ting å skje. Gleden var stor da Bystyret i 2002 vedtok at Bergbanen skulle bestå som lokal bandy- og skøytebane. Etter en lang og tidvis tung politisk prosess, vedtok Bystyret i november 2005 å akseptere Vitals planforslag for utbygging av Ullevål stadion området. For klubben betydde dette en ny moderne Bergbane med kunstis, samt nytt klubbhus og garderobeanlegg. Dette stod klart i november 2009. Da hadde klubben vært uten hjemmebane i 9 år og uten klubbhus i to sesonger. Til tross for dette virket organisasjonen i klubben sterkere enn noensinne, noe som også ble gjenspeilet i aktivitetsnivået.
Vital Eiendom AS, som er utbygger av Ullevål stadions næringsvirksomhet, har etter vår mening, vært en uvurderlig samarbeidspartner for Ullevål IL i dette arbeidet, men også samarbeidet med Bydelen, Idrettskretsen og kommunen har vært viktig for det sluttresultatet vi ser i dag. Bandyforbundet var sterkt inne i både den tidlige fasen og mellomfasen, og har fulgt prosjektet tett siden. Vi har fulgt godt med på oppturer og nedturer i hele denne perioden. Det var spesielt viktig for oss å vinne "slaget om Ullevål stadion-området" for bandy-sporten. Forbundet har også fått bygget sitt eget lager i tilknytning til garasjeanlegget under banen.
Bandyforbundet vil gjerne uttrykke sin takk til Hovedstyret og spesielt til;
Bandyformann i 25 år, tidligere storspiller og nå Æresmedlem Kjell-Ivar Engebretsen.
Æresmedlem, klubbhusforvalter, bane- og altmuligmann Finn Ericsson.
Æresmedlem, kyndig og sterk dirigent for prosjektet Bjørn Jensen.
I dobbeltroller for vårt forbund, men også som medlemmer av Ullevål IL:
Generalsekretær Tomas Jonsson og utviklingssjef og ildsjel Tor Audun Sørensen.

Til slutt:
Ullevål IL har et sterkt ønske om å få eie klubbhusdelen av anlegget som en kompensasjon for det gamle klubbhuset. Forbundet vet at Ullevål IL vil kunne forvalte dette eierskapet meget godt til den lokale befolkningens beste!
Jeg vil på vegne av Norges Bandyforbund få takke og gratulere Ullevål med sitt nye anlegg og ønske lykke til videre!

Les og Nordre Aker Budstikke: Nordre Aker Budstikke

BANDYSKOLE I HØSTFERIEN I HOLMEN ISHALL, ASKER

Stabæk IF arrangerer høstbandyskole i skoleferien uke 40 i Holmen Ishall i Asker. Bandyskolen er for gutter og jenter f. 1997-01. Dagskolen starter mandag 4.oktober kl 0900 og avsluttes fredag 8.oktober kl kl 1500.
Pris kr 1950,-/deltaker betales til Stabæk Bandy, Ringkroken 23, 1356 Bekkestua, kto: 9853.05.02198.
Frist 23.september.
Spørsmål til Alexander Aagren: Mob. 95 93 16 36.
Påmelding til: Jan Axel Ringdal

Det organiseres daglige treningsøkter på is, samt barmark og teori.
Instruktører er A-lagsspillere på Stabæk-bandy.
MELD DEG PÅ HØSTBANDYSKOLEN I VÄNERSBORG
IFK Vänersborg og klubbdirektør Roland Olin innbyr igjen norske bandyungdommer til bandyskole i Arena Vänersborg i høstferien (uke 40). Etter initiativ fra den tidligere Vänersborgspilleren og norske forbundskapteinen Erik Nordbrenden samlet høstbandyskolen allerede første året 79 unge nordmenn. Nå forventes at nærmere 100 deltakere tar turen over svenskegrensen til "Nordens Paris" og "bandykatedralen".

Du finner alt om høstbandyskolen kalt "Norgeveckan" her: ifkvanersborg.se
Eller her: høstlovsbandylägeret Vänersborg

79 norske på høstbandyskole 2009: ifkvanersborg

Bak f.v: Claes Bjurström (Huvudledare), Johan Mörk Andersen och Stian Staerkeby båda från Konnerud IL och Pekka Rintala,A-lagsspelare IFK.
Foran fv.: Stine Bolstad, Solberg SK och Julie Storvik Höviks BK.

OLE BLOM (42) SKAL SPILLE FOR MJØNDALEN
Les mer om bandylegenden her: dt.no
NIKOLAY HAUGER NY FORBUNDSKAPTEIN A

Nikolay Hauger (36) fra Stabæk tar over som ny forbundskaptein for det norske A-landslaget i bandy. Som assisterende landslagstrener får han med seg den tidligere landslagsliberoen Espen Tho fra samme klubb.
Nikolay Hauger er oppfostret med bandy i Stabæk, hvor han spilte alle sine år som aktiv, med unntak av en sesong i den svenske toppklubben Boltic.
Foruten en rekke landskamper i aldersbestemte klasser, er den tidligere landslagskapteinen bokført med 40 A-landskamper.
Nikolay Hauger ble kåret til "Årets spiller" i Norge sesongen 2005/06, hvor han i sin siste sesong som aktiv tok hjem NM-gull til moderklubben som spillende trener. Nikolay Hauger har oppnådd 10 NM-gull og 10 seriemesterskap i bandy for Stabæk.
TRENERSYMPHOSIUM I VÄNERSBORG 10. - 12.9.
I fjor deltok 110 personer på trenersymphosiet i Vänersborg, hvorav åtte fra Norge. Arrangør regner med enda flere deltakere denne gang.
Svenska Bandyförbundets generalsekretær Rolf Käck uttaler: "Ambitiösa bandyledare har mycket att hämta under den här helgen".
Fra Norge er 13 personer påmeldt i år.

Les mer om trenersymphosiet 10.-12. september her: idrottline.se

MULIG PROFFLIGA I SVERIGE OM FÅ ÅR
Bandypresidenten i Sverige, Håkan Ramsin om sportens fremtid: bandysverige.se
TURNERING - CUPER 2010/11:

APPROBERING AV CUPER
Husk at cuper, gamle som nye, årlig skal godkjennes av forbundet.
Meld derfor inn planlagte arrangementer så tidlig som mulig til forbundskontoret.
Nye cuparrangører bes sjekke generalterminplan på våre nettsider. Viktig for helheten at tradisjonelle cuper opprettholder sine tildelte datoer/helger. Noe av hensikten med approbasjonen er at cuper skal bli levedyktige og berike det totale sportslige tilbudet i norsk bandy.

INNSKJERPING CUPER - BARNEIDRETTSBESTEMMELSER
Forbundet ønsker fortsatt å skjerpe kravene til lokale cuper for barn. Det varsles en tettere oppfølging mht kravene som stilles ifm cuper for yngre.
Vi minner også om at det ikke er tillatt med sluttspill for minigutt-/jenteklassen og yngre. Kun sluttspill i lillegutt-/jenteklassene (for 2010/11; f.1998 og 1999). Dette iht de nye barne-idrettsbestemmelsene. Forbundet anbefaler heller ikke åpne cuper for barn under 8 år (for 2010/11; f.2004 eller yngre). For denne aldersgruppen er det fortsatt spennende nok på klubbplan og det er unødvendig å "brenne kruttet" for tidlig. En viss stigning i progresjonen og utfordringene er viktig for å beholde barna opp til, og gjennom ungdomsalderen (risikoalderen). Beholde ungdommen er en av norsk bandys største utfordringer.

Se også Idrettsforbundets "Barneidrettsbestemmelser" her: Barneidrettsbestemmelsene

BANESTØRRELSE I LILLEGUTTKLASSENE (f. 1998 og 1999).
Forbundet ønsker også å innskjerpe at approberte cuper med 7er bandy skal følge NBF sitt regelverk på banestørrelse, dvs. 60x40 mtr. med minimum 45x26 mtr.
Regelverket inneholder en føring på banestørrelse 60x40mtr. for lilleguttklassene (f. 1998 og 1999). Dette betyr at på en ordinær bandybane skal det tilstrebes to kamper ad gangen. I spesielle tilfeller kan det settes opp tre kamper, men å dele i fire mindre baner for lilleguttklassene er uakseptabelt.