September 2012

DIDRIK LAND FIKK KONTRAKT MED IFK VÄNERSBORG
Didrik Land (19) har skrevet under kontrakt for IFK Vänersborg for sesongen 2012/2013. Den opprinnelige Stabæk-spilleren har denne høsten spilt flere A-kamper for elitelaget og fått mye god omtale som sidehalf.
Didrik Land begynte rett i andre klasse på bandygymnasiet i Vänersborg for drøyt to år siden. For P18-laget til klubben fikk han med seg SM-sølv i 2011 og SM-gull i 2012. I denne sammenhengen er det interessant at det nå går seks norske elever på bandygymnaset og som spiller for P18 laget til IFK Vänersborg.
Didirik Land er bokført med 2 landskamper for Norge U17 og 8 for U19. Han var en viktig spiller for bronselaget under årets VM i Pori.

Tidligere skrevet om Didrik Land: Arkiv mars 2012

Les fra hjemmesiden til IFK her: ifkvanersborg.se

KONNERUD TIL 2.DIVISJON
Mjøndalen beholder juniorlaget denne sesongen, men måtte trekke rekruttlaget i 2.divisjon. Konnerud har takket ja til å overta plassen.
Konnerud var ifjor tilbake i seriespillet for herrer etter mange års fravær.
Drammenslaget endte på andre plass foran Bergen, men etter Ready 2.
Se også arkiv her: september 2011
FRA BANDYSEKSJONENS STYREMØTE 17.SEPTEMBER
Bekymringsmelding fra Dommerkomiteen:
- Pr i dag stiller 23 forbundsdommere som har sagt de skal dømme kamper denne sesongen. En nedgang på 10 dommere fra samme tidspunkt i fjor.
- En konsekvens kan bli 2 dommere pr kamp i eliteserien denne sesongen.
- De siste års rutiner mht klubbbesøk for eliteklubber gjøres om. Klubber som ønsker gjennomgang av reglene tar selv kontakt med dommerkomiteen for møte. Dommerkomiteen informerer klubbene om dette.
Vedtak: Det skal denne sesongen innføres hand-shake før kamper i alle klasser som et ledd i å øke respekten for hverandre.

Du finner mer fra styremøtene i Bandyseksjonen ved å klikke deg inn under:
"Års- og styremøter" på toppen av denne siden.
BANDYDOMMERNES FORENING FYLLER 30 ÅR

Bandydommernes Forening (BDF) ble stiftet i det gamle Skiold-huset i Drammen den 27.september 1982 og runder idag 30 år.
BDF er en uavhengig interesse- organisasjon som ikke er formelt tilknyttet NBF og således ikke har noen formelle rettigheter innenfor forbundet.
Til tross for dette har samarbeidet med forbundet hatt en viss betydning gjennom disse 30 årene. I hovedsak har BDF arbeidet for å bedre vilkårene for både nasjonale og internasjonale norske dommere. Dette være seg innenfor områder som økonomisk kompensasjon, representasjons- utstyr, antrekk, reiseopplegg til internasjonale turneringer og rene dommerfaglige saker. BDF har i mange år delt ut minnepokaler til NM-finaledommere i alle klasser og tok i sin tid initiativet til Fair Play-pokalen i toppserien. På det faglige området har samarbeidet med NBFs dommerkomite vært tett og konstruktivt gjennom mange år. BDF har også hatt et godt samarbeide med den svenske broderorganisasjonen "Elitdomarnas Kamratförening". I følge årsmøte- protokollen av 17.april 2012 har BDF idag 28 medlemmer.

Den første formann i BDF ble Kjell Hovland Olsen (bildet over tv.) fra IL Sparta/Bragerøen. Han var en av initiativtagerne som også ledet interimstyret før foreningen ble stiftet. Interesseorganisasjonen hadde de første årene nærmere 35 medlemmer. Av disse første medlemmene er fortsatt mange aktive som bandydommere eller jobber med dommer- saker. Vi nevner da Kjell Hovland Olsen, Rolf Wendt Andresen, Pål Christian Dahl, Øistein Rune Eriksen, Leif Hole, Jørn-Ivar Pettersen og Kjell-Arild Disch (bildet over th.) som er nyvalgt sekretær i BDF dette året.
Protokollen fra stiftelsen i 1982 finner du her: BDF-protokoll 27.09.82

BDF-styret i jubileumsåret
Leder: Carl A. Jansson, Hauger BK
Sekretær: Kjell-Arild Disch, Frem 31
Kasserer Finn Rune Karlsen, Mjøndalen IF
Materialforvalter: Lars Lindgren, Drammen Bandy
Valgt revisor: Kjell Hovland Olsen, Spa/Bra
Vara for valgt revisor: Pål Christian Dahl. Ullevål IL

NBF gratulerer BDF med 30 år!

Du finner omtale fra 25-års jubileet her: arkiv september 2007

Bildet fra 20-årsjubileet til BDF viser Solbergdommeren Jørn-Ivar Pettersen, som holdt en appell ifm dommerseminaret på Hamar under Hamar International Bandy Cup denne helgen. Th. daværende leder i BDF, Rune Harald Jahnsen, Skiold.

DOMMERPROBLEMATIKKEN I NORSK BANDY

Tilsynelatende kan det virke som om bandysporten i Norge har verken større eller mindre problemer på dommersiden enn andre norske lagidretter vi kan sammenligne oss med. En fattigmannstrøst, men endog!
Av gamle Årsmøteprotokoller, faktisk helt tilbake fra 1960, beskrives stort sett samme dommerproblematikk som i dag. Dette omfatter stort sett mangel på dommere, rekrutteringsansvaret i klubbene og brist på kvalitet.
Norsk bandy har stor dekningsgrad på dommere i forbunds- og kretskamper. Likevel ikke bare fryd og gammen. Noen kamper skulle hatt tre dommere, men spilles med to, andre skulle hatt to og spilles med en dommer. Svært få forbundskamper innstilles fordi dommer ikke har møtt, men denne høye dekningsgraden kommer ikke av seg selv. Dommerkomiteen og ikke minst forfallssekretær Øistein Rune Eriksen (bildet midt th.) har gjort en tidkrevende kjempejobb for å sørge for at bandymaskineriet kan virke.
Bildet over tv.: Asbjørn Johansen, Solberg SK får matchballen av
selveste "Kungen" før åpningskampen i VM´1997 i Vänersborg.

Utdanning
Det har vært gjort en respektabel innsats fra forbundet og dommerkomiteen for å utdanne og ”foredle” dommere de siste
5-7 årene. Statistikken viser at 483 hoder har vært på klubbdommerkurs (trinn 1) de siste seks sesongene (elitebesøk unntatt). Imidlertid kun 70 hoder på aspirantkurs (trinn 2) og kun 32 på kretsdommerkurs (trinn 3) siste seks år. Her har norsk bandy tydeligvis en flaskehals. Antallet utdannet på trinn 2 og 3 burde vært doblet, selv om mange som tar klubbdommerkurs (trinn 1) gjør det av plikt for laget/klubben og satser mest på eget spill.
Det store antallet hoder på trinn 1 har imidlertid sørget for at 7-er kamper og småguttekamper på klubb- og kretsplan stort sett avvikles med dommere(e).

Status
Forbundet har øremerkede midler til rådighet for dommerutdanning og oppfølging av etablerte dommere. Sende dommere på kurs til Sverige har vi også midler og mulighet til. Dette har også tidvis vært gjort. Dommerkomiteen har et utdanningskorps og utdanningsmateriell som fungerer meget bra her hjemme. Tilbud om dommerkurs kunngjøres tidlig på høsten, men volumet av deltakere på kretsnivå er allikevel for lavt. Internasjonalt stiller Norge med dommere (gulrot) i alle klasser. Kort vei opp for dommertalenter som satser.

Hva kan gjøres?
Mye, men…
Klubbene må motivere og følge opp flere ungdommer og ikke aktive spillere til å ta videreutdanning som dommer. Det ideelle ville være en aktiv dommerkontakt i hver klubb, noe som nå er et krav i elitelisensen.
Bildet tv.: Unge kretsdommere
Bildet th.: Solbergtrioen som dømte VM-finalen i Archangelsk 2003. Fv. Asbjørn Johansen, Jørn-Ivar Pettersen og Bent Ole Bakken. Her sammen med daværende leder av FIBs dommerkomite Rolf Wendt Andresen fra Strømsgodset.

STRØMSGODSET OG PER THOEN
Redaksjonen har uten tillatelse, men forhåpentligvis med velsignelse, scannet inn sidene om forbundsdommere fra SIFs 100-års jubileumsbok.
Helt fantastisk hva denne klubben fikk til på dommersiden:
- Tre dommere som samtidig dømte i landets øverste divisjon i fotball og bandy midt på 80-tallet.
- I perioden mellom 1978 og 88 hadde klubben mellom 10 og 14 aktive bandydommere og 18 aktive fotballdommere. 7 av dommerne dømte begge idrettene.
- I 1990 12 aktive håndballdommere.

Dette volumet kan ikke ha vært tilfeldig. Mulig at det på fotball- og bandysiden skyldtes Per Thoen, men hvis det er så enkelt??!!

Les om dommerne i Strømsgodset her: Att noen gidder!!!
BANDY-VM 2013 STARTER I NORGE
Bandy-VM 2013 spilles hovedsakelig Arena Vänersborg. Åpningskampen mellom Sverige og Finland spilles søndag 27.januar kl 1445 og sendes direkte på TV-4. Norge møter samme dag Bela-Rus kl 1300 i Norge. Enten Frogner stadion i Oslo eller på Gamle Gress i Drammen så sant denne banen åpnes som permanent skøytebane 2-3 vintermåneder hvert år i overskuelig fremtid. Russland-Kazakhstan spilles i Vänersborg kl 1830 på søndagskvelden.
Finland-Russland tirsdag 29.januar går i Trollhättan og Sverige-Russland torsdag 31.januar i Gøteborg. Resten av kampene spilles i "iskaterdalen" i Vänersborg. Også kampen om 5.plassen, samt semifinaler lørdag 1.februar.

Les hva Drammens Tidende skriver om Norge Bela-Rus her: dt.no

INGEBRIGT STEEN JENSEN OM BANDY
Se vedlagte link fra NRK Sport/Hvitt hvor Ingebrigt Steen Jensen fra Stabæk IF snakker om bandy. Morsom underholdning med en sprudlende Ingebrigt.
Du finner den her: nrk.no

KORT FRA FORBUNDSTINGET 2012 -
NYE ÆRESMEDLEMMER

Norges Bandyforbunds 77.ordinære ting ble avholdt på Ullevaal Stadion lørdag 8.september. Det møtte 42 representanter fra seksjonene bandy, hockey og innebandy, samt fra forbundsstyret.
Erik Hansen, Skeid (bildet), ble valgt som ny president etter Ivar Nordberg, Holmlia, som gikk av etter 17 år i forbundsstyret.
Ny visepresident ble Jon Erik Eriksen, Fredrikstad, som avløste
Svein-Erik Hammerstad, Ullern.

Forbundstinget vedtok bl.a nytt lovverk, strategiplaner og langtidsbudsjettet for idrettene bandy, landhockey og innebandy.
Tidligere bandypresidenter Arne Giving, Stabæk og Per Gunnar Løken, Røa, ble utnevnt som æresmedlemmer for sitt lange virke både nasjonalt og internasjonalt.

Bilde: Fv. Avgått President Ivar Nordberg, Æresmedlem Arne Giving, Æresmedlem Per Gunnar Løken og avgått Visepresident Svein-Erik Hammerstad.
HEDERSTEGN PÅ FORBUNDSTINGET 2012

Følgende ble tildelt Hederstegn: Tor Mattsson, Hamar, Jaswinder Pal Singh, Kringsjå, Carl-Otto Evensen, Tunet, Frank Nordseth, NBF og Erik Eriksson, Fjerdingby.

Bildet: Fv. Tor Mattsson, Jaswinder Pal Singh, tidl. bandypresident Ivar Nordberg, Carl-Otto Evensen og Frank Nordseth. Erik Eriksson var ikke tilstede.

DET NYVALGTE FORBUNDSSTYRET 2012-14
Du finner det nye forbundsstyret for kommende to-års periode her: Forbundsstyret 2012-14
Komiteene finner du her: Komiteer
Saksdokumenter til NBFs Forbundsting 2012

Beretning, saksdokumenter, strategisk plan og protokoll fra Forbundstinget i Norges Bandyforbund lørdag 8.september kl.1200 på Ullevål Stadion.

- Beretning 2010-2012 (pdf) -
- Strategisk plan for perioden 2012-2016 (pdf) -
- Ny lov for NBF 2012 - etter ny lovnorm (pdf) -
- Protokoll 2012 (pdf)-

Ny lov for Norges Bandyforbund

Norges Bandyforbund vedtok enstemmig ny lov på sitt Forbundsting lørdag 8. september 2012.

Bakgrunnen var at Norges Idrettsforbund (NIF) hadde utarbeidet en ny lovnorm for alle særforbund.

Den nye loven inneholder ingen materielle endringer utover at flere bestemmelser som tidligere bare sto i NIFs lov, nå er tatt inn i lovnormen og i vår lov.

Den nye loven er for øvrig inndelt på en mer oversiktlig måte.

Den nye loven ble godkjent av NIF 10. september 2012 og trer i kraft umiddelbart.

- Lover og bestemmelser -

Endringer i Sanksjons- og protestreglementet

Forbundstinget vedtok forrige helg enkelte endringer i Sanksjons- og protestreglementet, gjeldende for alle tre idretter.

Ankegebyr (Sanksjons- og protestreglementet § 8-5):
Den største endringen var å heve ankegebyret for behandling av en sak i Ankeutvalget til kr. 2 500,-. Gebyret hadde ikke vært justert på mer enn 10 år, og hadde de siste årene bidratt til at flere grunnløse saker ble anket.

Det er stadig slik at man får refundert ankegebyret om anken fører frem.

I tillegg ble det vedtatt å justere satsene for protester, slik at denne ble lik for protester til krets og forbund (kr. 600,-), samt mindre tilpasninger i § 2-2 (Sanksjonerte overtredelser) om røde kort (ny bokstav a) og brudd på Elitelisens (ny bokstav m).

Endringene trer i kraft umiddelbart.

- Lover og bestemmelser -