September 2013

BOGSTAD VINTERPARADIS TAR FORM
Bogstad Vinterparadis begynner å ta form. Det er gått 6 år og 1 måned siden ideen dukket opp hos Bo Callander og hans venner som fikk med seg ingeniøren og klubbkameraten Martin Novotny i pådrivergruppen. Kunstisanlegget vil bli prøvekjørt i løpet av vinteren, men det satses uansett på en markering, - merk deg,
11.12.13 kl. 14.15.
I løpet av sommeren er det lagt ned 22500 meter med rør og 14000 kvm med isolasjon ovenpå rørene. Dugnadstimene i Røa IL begynner å få mange nuller etter seg. Toppdekke kunstgress er på plass. Denne gangen ikke for fotball, men som drivingrang for medlemmende til Bogstad Golfklubb. Lysmastene og armateurene er også på plass, men det gjenstår finjustering av lysprofilen.
Golf-entusiastene har bruksrett på området til 15.oktober. Da begynner umiddelbart arbeidet med å koble sammen fryserørene og det elektriske anlegget.

Tidligere skrevet om Bogstad Vinterparadis her: November 2012

VIDEO FRA HØSTFERIEAKADEMIET TIL STABÆK
Se video fra bandyakademiet til Stabæk som foregikk i høstferiedagene i nye Jar ishall.
Klikk deg inn på video her: Bandy i høstferien
NY BANDYAVDELING OPPRETTET I REGIONEN
Oslo og Akershus bandyregion har nylig opprettet en bandyavdeling. Onsdag 25.september møttes 8 representanter fra 7 klubber på Idrettens Hus i Oslo til konstituerende årsmøte. Dette ble ledet av regions-leder Odd Henning Arntzen og daglig leder Espen Johansen.
Røa stilte med to representanter og følgende klubber stilte med en representant hver; Frigg, Ready, Ullern, Haslum, Stabæk og Øvrevoll/Hosle.

Fra det tidligere interim-styret ble Kristoffer Adde (bildet tv.) fra Haslum valgt til leder av den nye Bandyavdelingen og Anne Cathrine Straume fra Ready (bilde nede th.) som nestleder. Tor Sagafoss fra Røa ble valgt som styremedlem og Atle Braaten fra Frigg som vara. Alle valg gjeldene frem til nytt årsmøte i mai 2014. Valgkomiteen skal i mellomtiden fremskaffe ytterligere to kandidater til styret, samt vara. Valgkomiteens leder ble Tor Audun Sørensen fra Frigg, medlemmer Leif Hole fra Stabæk og Petter Billington fra Ullern.

For uten valg og konstituering av nytt styre, ble følgende punkter gjennomgått på møtet:
- Årets avgifter for klubber og lag
- Budsjett for Bandyavdelingen
- Kretslagsturneringene
- Skoleturneringene
- Seriespill aldersbestemte klasser
- Rutiner for behandling av dispensasjoner
- Litt om anlegg

For øvrig ble det brukt mye tid til å belyse dommer-rekruttering og dommer-stimulering!

Alt i alt et vellykket konstituerende årsmøte i den nye Bandyavdelingen i regionen.
KONSTITUERENDE ÅRSMØTE I DEN NYE BANDYAVDELINGEN I OSLO OG AKERSHUS
Oslo og Akershus Bandyregion har innkalt klubbene til et konstituerende årsmøte i den nye Bandyavdelingen i regionen.
Årsmøtet finner sted i Idrettens Hus på Ekeberg i Oslo onsdag 25. september kl. 1800.

Etter regionaliseringen mellom Akershus Bandykrets og Oslo Bandykrets for noen år tilbake, ble det opprettet en innebandyavdeling, men aldri en bandyavdeling!
Med tiden skapte dette en viss frustrasjon ute i bandyklubbene. Ikke minst i forbindelse med operative tiltak som kretslags- og skolebandyvirksomheten, men også ift. seriemodeller, dispensasjoner, anleggsproblematikk m.m.
Bandyseksjonen i NBF tok tak i saken forrige sesong og fikk dannet et interimstyre bestående av Kristoffer Adde fra Øvrevoll/Hosle og Anne Cathrine Straume fra Ready.
Linn Therese Jovik fra Ullevål/Ready var suppleant.
Kristoffer Adde, som nå representerer Haslum, har sagt seg villig til å stille til valg som leder av den nye bandyavdelingen i regionen. Anne Cathrine Straume stiller til valg som nestleder. Foruten disse skal det velges tre styremedlemmer, varamedlemmer og en valgkomite bestående av tre personer.
Det forventes at klubbene stiller med sine delegater, slik at de kan påvirke avgiftsnivået og budsjettet for kommende sesong, samt de sportslige arbeidsplanene.
DAG ERIK AMUNDSEN – NY FORBUNDSKAPTEIN U19
Anders Bakke har av private årsaker nylig trukket seg som forbundskaptein for U19 gutter. Per 19.september ble det klart at Dag Erik Amundsen (39) overtar som forbundskaptein ut sesongen 2013/14. Teamet består som før av Tor Tveter som lagleder og Erik Langmo som materialforvalter/adm.
Dag Erik Amundsen, Solberg, er registrert med 6 gutte- og hele 14 juniorlandskamper for Norge, hvorav VM-bronse fra U19 VM i Härnøsand i 1992. Da ble han tatt opp som guttespiller i juniorlandslaget og takket for tillitten med tre målscoringer.
Dag Erik Amundsen var forbundskaptein for damelandslaget fra 2006 til 2010, hvor Norge i denne perioden erobret tre bronsemedaljer i VM. Fra 2008-2013 har Dag Erik Amundsen vært knyttet opp til trener-teamet i Solberg elite, hvorav hovedansvarlig for A-laget sesongen 2010/11. I denne perioden tok Solberg 4 seriemesterskap, 2 NM-sølv og 1 NM-gull.

VM-damer med Dag Erik Amundsen som forbundskaptein:
2006: Minneapolis, USA: Bronse (6 nasjoner)
2007: Budapest, Ungarn: Bronse (7 nasjoner)
2008: Grängesberg, Sverige: Nr.4 (7 nasjoner)
2010: Drammen, Norge: Bronse (6 nasjoner)
ÅPNING MORTENSRUD HOCKEYBANE
Mortensrud, Oslo 15.9.13: Norge U25 - Ullevål IL, 1-0
Søndag 15.september kl. 1200 åpner den nye (land-)hockeybanen på Mortensrud i Oslo.
På åpningsprogrammet står bl.a en oppvisningskamp mellom bandylaget til Ullevål og det ny-etablerte Norge U25 i hockey.
Byråden for Miljø- og samferdsel, Ola Elvestuen (V), var tilstede på hockeyfinalene for 14 dager siden. Her fikk han se bandygutta bli NM-vinnere i hockey i U14-klassen og A-laget til Ullevål spille 1-1 mot Furuset. Byråden skal forsøke å presse inn et kort besøk på Mortensrud på søndag mellom pliktene i Rådhuset og hans nye arbeidsplass på Stortinget.

Les om åpningen her: Idrett.no
Drømmer om landhockeylandslaget her: nordstrands-blad
BANDYAKADEMI I HØSTFERIEN 2013
Stabæk IF ønsker velkommen til bandyskole i høstferien (uke 40) i Jar Ishall.
Alle barn fra alle klubber født 2001 til 2005 er velkommen til høst-bandyskolen.
Mandag 30. september - onsdag 2. oktober kl. 0900-1600.
Stabæk stiller med topp instruktører!

Mer om bandyskolen her: Bandy i høstferien

FRITAK FRA FØRSTEGANGSTJENESTEN
Rutinene for søknader om fritak fra førstegangstjenesten i Forsvaret er endret fra og med 20. mai 2013. Dette betyr at toppidrettsutøvere nå søker Olympiatoppen direkte.
Ved tvilstilfeller vil Olympiatoppen kontakte særforbundet.
Forsvaret og Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) inngikk
1. februar 2005 en samarbeidsavtale for å støtte unge vernepliktige toppidrettsutøvere i idrettssatsingen. Avtalen ble revidert i september 2010 og gir toppidrettsutøvere mulighet til å bli fritatt for førstegangstjeneste i Forsvaret.

Mer om ordningen og elektronisk søknadsskjema her: Toppidrett og førstegangstjenesten

CHRISTER LYSTAD NY LANDSLAGSTRENER I BANDY
Christer Lystad (41) er engasjert som forbundskaptein for A-landslaget i bandy frem til 2016. Sarpingen skal også ha ansvaret for U23-landslaget, hvor første utfordring blir VM i Moskva allerede i desember. Sesongens hovedmål for A-landslaget er VM i Irkutsk i østlige Sibir i månedsskiftet januar/februar 2014.
Christer Lystad innehar den norske rekorden med 132 A-landskamper som spiller. Han debuterte på A-landslaget i Krasnojarsk i 1992 og var med på bronselaget under VM på Hamar i 1993 og sølv-laget fra "Rossia" i 1994. Christer Lystad er Norgesmester både for Sarpsborg (1992) og Stabæk (1996). Sarpsborgmannen er kåret til "Årets spiller" i norsk bandy fire ganger (2003, 2011, 2012, 2013). Dessuten spilte han for de svenske toppklubbene Motala, Boltic og Västerås, samt Moskva-klubben Zorki, hvor han i 2003 ble historisk som første norske lagidrettsutøver uansett idrett i russisk toppidrett. Riktignok samtidig med Pål Hanssen i Kazan.
De senere årene har Christer Lystad vært spillende trener i Sarpsborg. Han førte klubben frem til NM-finalen mot Mjøndalen så tidlig som i 2003. Under Christers ledelse var Sarpsborg svært nære finalespill også sist sesong, men måtte til slutt gi tapt i den siste semifinalen for de senere NM-vinnere Ullevål.

Allerede som småguttespiller ble Christer Lystad "oppdaget" under Voldsløkka cup. Han utmerket seg med glimrende kølle- og skøyteteknikk, stor fart og hastighetsutholdenhet. Som 15-åring (første års) utmerket han seg på en test-samling for U17-landslaget, hvor han vant en 3000m test med en hel runde foran nest beste. Deretter fulgte tre år på Sandviken Bandygymnasium.
Energiske Christer Lystad har i alle år vært prototypen på en toppidrettsutøver med tusenvis av treningstimer i kroppen og en enorm fysisk kapasitet. I sin tid viste testene på Olympiatoppen at hans kondisjon var på nivå med norske langrennsutøvere i toppklassen.

Christer Lystad har alltid stilt store krav til seg selv som spiller. Dette både på og utenfor banen. Han var alltid i kontinuerlig bevegelse på isen og tok som oftest de tyngste defensive og offensive løpene. Gav aldri opp for Norge og hentet de siste kreftene nede i "kjelleren" når det kunne se tungt ut. En som "blødde" for drakta. Det er bl.a disse personlige egenskapene, samt trener- og ledelseserfaringen fra Sarpsborg, som vår nye forbundskaptein vil påvirke og tilføre gutta både på U23- og A-landslaget. Erfaringene som internasjonal spiller for Norge og toppklubber i tre ulike land, har dessuten gitt forbundskaptein Christer Lystad en klar oppfatning av "den norske spillemodellen".

Sarpsborg Arbeiderblad: sa.no
Budstikka: budstikka.no
Møre nett: mre.no

RESULTATER FRA BANDY/FOTBALL CUP I SARPSBORG
Resultatene finner du her: idrett.speaker.no
KLART FOR BANDY/FOTBALL CUP I SARPSBORG
Helgen 31.august til søndag 1.september arrangeres den tradisjonelle fotball- og bandy cupen i Sarpsborg. Kombi-turneringen har vært spilt hver høst siden 2004. Det begynte som en ren lillegutturnering, men på få år utviklet utviklet cupen seg til å dekke flere aldersklasser. Cato Thalberg og Tor Ivar Pettersen var sammen med Steinar Jacobsen de sentrale aktørene. Fotballkampene har hele tiden vært spilt på Sparta Sarpsborgs kunstgressbane og rinkbandykampene inne i Sparta Amfi. Arrangør er ungdomsavdelingen i Sarpsborg Bandyklubb. Cup-general er igjen Steinar Jacobsen.
Hver kamp spilles i 1* 20 minutter og det spilles på ishockeybane med 6 spillere inklusiv keeper. Fotballkampene spilles med 7 spillere inklusiv keeper. Det spilles en bandyserie og en fotballserie, og man stiller selvfølgelig med samme laget i begge seriene og vinneren er det laget med flest poeng sammenlagt.
Cupen deles inn i 4 klasser; knøtt (03 og yngre), lillegutt (2001-02), smågutt 00-99 og gutt (98-97).
Alle lag spiller begge dager kommende helg. De fleste har valgt å bo på Quality Hotel & Resort Sarpsborg som er meget godt egnet for idrettsutøvere.

August 2006 uttalte Cato Thalberg:
- Jeg leste visjons- og strategiplanene til forbundet. Her står det klart at bandysporten skal bli "best i klassen" for at barn og ungdom skal kunne kombinere sommer- og vinteridrett. Værre var det ikke med de mulighetene vi har i Sarpsborg med Spartahallen og kan lage kombi-turneringer i august/september.