September 2014

ULLERN KUNSTIBANE
Seirer fornuften for Ullern kunstisbane?: UllernAvisAkersposten
FORBUNDSDOMMER PÅL CHR. DAHL - 70 ÅR
Han har jo alltid vært der ute i stripete drakt. Hele to generasjoner med hjerte i bandysporten har opplevd ham lede kamper ute på isparketten. Hørt ham blåse i fløyta for store og små. I korte og lange kamper. Noen ganger to kamper på rad. På helg og hverdag, sent og tidlig. I kulde, snøvær, sludd, regn, vind, men mest i fint, norsk vintervær.
Vi snakker selvfølgelig om forbundsdommeren, Hederstegn-innehaveren og 70-års jubilanten Pål Christian Dahl med over 50 år som bandydommer og fortsatt aktiv i sporten som kampinspektør.

Pål Christian Dahl spilte selv aldersbestemt bandy for Frigg og kom allerede som junior med på A-laget. Frigg la ned bandyen i 1964. Pål satset derfor videre som dommer. Fra 1970 representerte han Ullevål IL.
Pål Chr. Dahl ble kretsdommer i bandy som 17-åring i 1961 og autorisert som forbundsdommer allerede i 1963. Da var han kun 19 år. Etter kravene til forbundet var han et år for ung til å autoriseres, men saken ble behandlet på Tinget og unge Pål fikk dispensasjon. Han har siden dømt norsk bandy på alle plan i drøyt 50 år. Etter en skade i november 2011 måtte han legge skøytene og fløyta på hylla, men har fortsatt som kampinspektør i bandysporten og skal etter sigende være klar for ny sesong kommende vinter.
Pål dømte NM-finalen herrer i 1976. NM-finalen junior i 1968 og i 1974. Guttefinalen i 1970, 1983 og 1992. Småguttefinalen i 1975, 1985 og 1990.
Han har også dømt flere damefinaler. På 70-tallet dømte han A-landskamper i Sverige, samt under junior-VM i Drammen i 1972. Videre under Dex-cupen i 1975 i Ljusdal, senere kalt World Cup. Han ble tatt ut av Det Internasjonale Bandyforbundet som dommer til Europamesterskapet for damer i Tomsk i Sibir i 1991 og gjorde der en strålende innsats som finaledommer.
Foruten toppdommer i bandy, har Pål Chr. Dahl også vært fotballdommer i svært mange år. Han ble forbundsdommer i 1970 og dømte fra 1974-81 i toppserien. Senere trappet ned med det som i dag tilsvarer Adecco-ligaen.
50 år som nasjonal og internasjonal bandydommer. Fortsatt engasjert som kampinspektør og nylig tildelt forbundets Hederstegn!
Forbundet tar av seg hatten for den spreke 70-åringen Pål Chr. Dahl, bukker, takker og gratulerer!!

Forbundstinget 2014

Norges Bandyforbunds 78.ordinære ting ble avholdt på Ullevaal Stadion lørdag 6.september. Det møtte 51 representanter fra seksjonene bandy, hockey og innebandy, samt fra forbundsstyret og administrasjonen.

Styremedlem Tom Tvedt hilste fra Norges Idrettsforbund. Han kom spesielt inn på tippenøkkelen, grasrotandelen og momskompensasjon. Videre betydningen av OL2022 i Oslo. Tvedt oppfordret norsk idrett til å stå sammen i kampen mot doping og kampfiksing.

Erik Hansen (bildet i midten), Skeid, ble gjenvalgt som president for en ny to-årsperiode. Jon Erik Eriksen, Fredrikstad, gjenvalgt som visepresident.

For øvrig består forbundsstyret nå av: Jan Hagen, Østensjø/Dverg, Maria B. Tanemsmo (Klæbu IBK), samt varamedlemmet Tove Johannessen, Greåker.
I tillegg seksjonslederne; Stein Pedersen (bandy), Monica Bakke (innebandy,
ikke på bildet) og Jaswinder Pal Singh (hockey).
Forbundstinget godkjente enstemmig beretningen og regnskapene for to-årsperioden, samt langtidsbudsjettene for idrettene bandy, landhockey og innebandy.

Tidligere president Ivar Nordberg, Holmlia SK (bildet i midten), ble tildelt forbundets Gullmerke for sin ekstraordinære innsats på frivillig basis fra 1986 frem til i dag. Følgende personer ble tildelt forbundets Hederstegn: Jarle Heitmann (ikke på bildet), Tromsø Innebandyklubb, Pål Christian Dahl (til venstre på bildet), Ullevål Idrettslag og Svein-Erik Hammerstad (til høyre på bildet), Ullern Idrettsforening.

Saksdokumenter til Forbundstinget 2014

Saksdokumenter til Forbundstinget i Norges Bandyforbund lørdag 6. september 2014 kl.1200 på Ullevål Stadion er nå klare.

Saksdokumentene inneholder Årsberetning og regnskap for perioden 2012-2014 og Strategi-arbeidsplan og budsjett for perioden 2014-2017.

- Saksdokumenter til Forbundstinget 2014 (pdf) -

U19-TROPPEN I VÄNERSBORG
Helgen 29.-31.august var den foreløpige U19-troppen gutter på treningsleir i Vänersborg. Dette som et ledd i milepælsplan mot Nordisk Mesterskap/European Tournament i Vetlanda i uke 4-2015.
Foruten treninger og teori, ble det spilt to kamper mot henholdsvis Villa Pojk-20 og Vänersborg P-20.
Du kan lese mer om samlingen her: Vänersborg-samlingen
FRIGG BANDY SØKER MÅLVAKT
Oslo-laget Frigg spiller i 2.divisjon (årets tabell). Lagets målvakt skal kommende år ha turnustjeneste som lege i Kristiansund. A-laget trenger derfor ny mann i buret.
Hvis interessert,- ta kontakt med oppmann Torstein Raaum Nævestad.
Mobil: 90929120
Mail: torstein.nevestad@evry.com
KUNSTISPROSJEKT I TJØLLING
Et samarbeid mellom klubber og kommuner for å få kunstisbane og flerbruksanlegg i Tjølling, beliggende midt mellom Sandefjord og Larvik, blir positivt mottatt.
Frams skøytegruppe og Sandefjord Skøiteklub ønsker å møtes i «midten», og bygge en felles kunstisbane.
Med på laget har de Tjølling IF, Larvik Bandy og Larvik Curling. Norges Bandyforbund og Norges Skøyteforbund støtter prosjektet.
I anlegget planlegges det en 400-metersbane med hel isflate, inkludert fire adskilte curligbaner. Vinterstid kan banen benyttes til hurtigløp, kunstløp, bandy og curling.

Les mer her: Kunstisprosjekt i Tjølling

Bildet: Larvik Bandy ser frem til kunstis