Utdanning sesongen 2003/2004

KURS - ISPREPARERING
PARK og IDRETT arrangerer kurs i "isprepping" på Idrettshøgskolen i Oslo tirsdag 9.mars
kl 0930-1400. Målgruppen er alle som jobber med praktisk drift av kunstis- og naturisbaner.
Kursleder er Stein A. Nilsen som til daglig er driftssjef på Frogner stadion.
Kursavgift kr 700,- (medlemmer i P&I kr 500,-) som i tillegg til kurset også dekker matriell, lunsj og kaffe.
Kontaktperson: Helene Bugge, tlf: 22-952715/mob. 48115299, mail: parkidre@online.no
INTERNASJONAL UNGDOMSLEDERKONFERANSE -
28 PÅMELDT

28 deltok

Vårt hjemlige klubbutviklingsprogram fortsetter denne sesongen med å innby til en internasjonal ungdomslederkonferanse i forbindelse med VM´2004 i Sverige.
Konferansen kalles "Bandyens Framtid" og finner sted i finalebyen Västerås og semifinalebyen Sandviken i tiden fredag 6.- søndag 8.februar. Målgruppen for
deltakelse er primært ledere og trenere for ungdomslag. Konferansen arrangeres av Svenska Bandyförbundet (SBF) i samarbeide med Västmanlands bandykrets.
NBF setter opp gratis buss tur/retur. SBF står for selve konferansen og VM-billetter.
Du må selv betale for oppholdet etter visse alternativer (se vedlegg).
Oppholdskostnaden omfatter også de fleste måltider.
Det blir avreise fra Drammen (jernbanestasjon) fredag 6.februar kl 0500 og fra Oslo (Ullevål stadion) kl 0545. Konferansestart på Lövudden Hotell i Västerås kl 1300.
Hjemreise fra Västerås etter VM-finalen søndag. Antatt hjemkomst Oslo kl 2200,
Drammen kl 2230.
Norske deltakere sender påmeldingsskjemaet med bindende påmelding til NBF v/Sørensen innen fredag 9.januar 2004. Samme frist for innbetaling av oppholdsutgifter til Svenska Bandyforbundet, bankgiro; 713-2061 eller postgiro; 15 33 69-4, merket "Konferens A-VM", navn og klubb, samt "Norge". Kvittering for innbetaling tas med på bussen. Det gis ingen refusjon hvis du blir forhindret fra å reise, men plassen kan overlates til andre.
Ved spørsmål kontakt forbundet v/Sørensen: tlf, 21029575,
mail: toraudun.sorensen@nif.idrett.no

Program her: Bandyens Framtid
Påmeldingsblankett her: Påmeldingsblankett
DOMMERKURS 2003/04

Avholdt:Lørdag 17.januar. Kretsdommerkurs(trinn 3).
Arrangeres på Hauger lørdag 17.januar kl 0900-1700.
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 16 år.
Kursleder er forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
Målgruppen er dommeraspiranter fra alle bandykretser. Spillere 20 år og eldre, og som har omfattende aktiv erfaring, kan etter søknad gis disp for direkte opptak på kretsdommerkurs.
Kurset er praktisk/metodisk og går over 8 timer på en dag. Kurset bygger videre på dommeraspirantkurset(trinn 2).
Muntlig regelprøve avlegges på kurset. I tillegg skal man to og to utøve praktisk dømming under den pågående kretslagsturneringen for første-års guttespillere.
Dømming av minst 4 obligatoriske kamper samme sesong kvalifiserer for å gå opp til kretsdommergraden. På gradsprøven dømmer man en avgjørende 11ér kamp i aldersbestemte klasser. Etter bestått gradsprøve blir man autorisert som kretsdommer.
Påmelding til forbundet v/Sørensen innen mandag 12. januar.

Bildet fra fjorårets kretsdommerkurs i Sarpsborg: Forbundsdommer og kursleder Lars Stian Nygaard(foran) flankert av kretsdommeraspirantene fra venstre: Hans-Petter Holst Swensen, Sarpsborg, Lasse André Holm, Sarpsborg, Pål Brækken, Snarøen og Peter Stavis, Solberg. (NB! Trykk på bildet).
Avholt: Tirsdag 7. oktober. Dommeraspirantkurs Akershus med 20 deltakere.

Avholt: Helgen 17.-19.oktober - KOSA-turnering senior (elite - 3.div):
Aktuelle kretsdommere (trinn 3) til forbundsdommergraden (trinn 4) får dømme kamper
(anslagsvis 3-6 personer).
Kontakt Leif Hole på tlf: 90915069

Avlyst: Helgen 24.-26.oktober - KOSA-turnering junior:
Aktuelle kretsdommere (trinn 3) går opp til forbundsdommergraden (trinn 4) i kamper. Kontakt forbundskontoret v/Sørensen, Tlf:21029575, mail:toraudun.sorensen@nif.idrett.no

Avholt:Helgen 1. til 2.november - KOSA-turnering smågutt og gutt:
Aktuelle dommeraspiranter (trinn 2) går opp til kretsdommergraden (trinn 3) i kamper.
(Teori og test).

NYE KRETSDOMMERE
Følgende ble av dommer-utdanningssjef Lars Nygaard autorisert som kretsdommere ifm gradsprøven på Hauger under siste Kosa-helgen:
Eivind Raaen Thorne og Christian Bernt, begge fra Øvrevoll/Hosle.
Lasse Andre Holm og Hans Petter Swensen, begge fra Sarpsborg.
Gratulerer!
Avlyst:Kretsdommerkurs (trinn 3) for tidligere dommeraspiranter (trinn 2) og andre kvalifiserte.
Påmelding til forbundskontoret v/Sørensen, Tlf: 21029575.
Frist: 27.oktober

Avholdt:Dommeraspirantkurs (trinn 2): Oslo Bandykrets/NBF arrangerer dommeraspirantkurs
(trinn 2) på Ullevål stadion/forbundskontoret lørdag 15.november kl 1000-1645.
Påmelding til forbundskontoret /Sørensen, Tlf: 21029575.
Frist: 31.oktober
DELTOK PÅ KRETSDOMMERKURSET
Pål Brækken, Snarøen, Marius Christiansen, Øvrevoll/Hosle, Arne Helle, Stabæk, Christian Hofland, Snarøen, Simon D. Knutzen, Stabæk, Ole Andre Olsvik, Stabæk, Morten Reiten, Hauger, Lars Fredrik Olsen, Solberg og Simon Stavis, Solberg.
DELTOK PÅ DOMMERASPIRANTKURSET
Alle fra Ready:
Fredrik Schjoldager, Guri Nørve,
Mons Nørve, Tommeline Bjerkely.
Når deltakerne har inrapportert 4 dømte obligatoriske kamper får de status dommeraspirant med rett til å søke kretsdommerkurs ved neste korsvei.
KLUBBDOMMERKURS (trinn 1)
Målgruppen er siste års smågutt/småjente-, gutt/jente- og juniorspillere i din klubb, samt foreldre og andre interesserte. Aldersgrense 14 år.
Kurset er på en kveld over 3 timer og gir en grei innføring i dommergjerningen.
Kurssted er det lokale klubbhuset. Forbundet sørger for instruktør uten kostnad for klubbene.
Ta kontakt med utdanningskontakten i din klubb. I neste omgang forbundskontoret v/Sørensen, Tlf: 21029575.
La årets dugnad for juniorene bli dømming av kamper for yngre lag i egen klubb.

113 PÅ KLUBBDOMMERKURS
Det var 12 deltakere på klubbdommerkurset på Konnerud den 4.november. Kursleder var forbundsdommer Haakon Hallingstad.
Det var 15 deltakere på klubbdommerkurset på Høvik den 10.november. Kursleder var forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
Det var 27 deltakere på klubbdommerkurset på Bergbanen den 17.november. Kursleder var forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
Det var 12 deltakere på klubbdommerkurset på Readyhuset 19.november. Kursleder var forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
Det var 35 deltakere på klubbdommerkurset på Solberg den 5.januar. Kursleder var forbundsdommer Rune Harald Jahnsen.
Det var 12 deltakere på klubbdommerkurset i Nordre Sande den 22.januar. Kursleder var Rune Harald Jahnsen.
Tilsammen 113 hittil i år.
SLIPEKURS I DIN KLUBB ?
Kontakt forbundskontoret v/Sørensen, Tlf: 21029575.

11 PÅ SLIPEKURS
Det ble avholdt slipekurs på Bergbanen v/Ullevål stadion tirsdag 11.november. Instruktør var A-landslagets matrialforvalter Øyvind Sakshaug.
Det møtte 11 personer fra klubbene Ullevål og Frigg.
73 PÅ SLIPEKURS
Morten Rusand, fra ishockeymiljøet, har samarbeidet med forbundet om å stille opp på slipekurs i klubbene. Han har gjennomført kurs i 5 klubber, hvorav en klubb hadde to kurs.
Høvik: 24 deltakere
Røa: 12 og 8 deltakere
Ready: 15 deltakere
Stabæk: 8 deltakere
Øvrevoll/Hosle: 6 deltakere
GRATIS INSTRUKSJONSBESØK I DIN KLUBB?
Forbundet har laget et opplegg med klubbesøk over to kvelder a 3 timer. Første kveld er teori og andre kveld foregår på isen i ditt lokale treningsmiljø.
Målgruppen er trenere/ledere/foreldre for aldersbestemte klasser. Ta kontakt med utdanningskontakten i din klubb. I neste omgang forbundskontoret v/Sørensen,
Tlf: 21029575.
13 PÅ 11ér KURS I HØVIK
Høvik IFs nye, flotte klubbhus ble den 9.oktober arena for et 11ér kurs i bandy.
Det møtte 13 ledere inklusive bandyformann Britt Stavik. Høvik hadde også invitert de andre H-klubbene (Haslum, Hauger, Helseth) i Akershus, men desverre møtte ingen!
KEEPERSKOLE

Forbundet tilbyr klubbene keeperskole av en kvelds varighet.
Målgruppen er keepere i alderen 13-16/17 år, dvs smågutte og guttekeepere.
Vi ser gjerne at flere lokale klubber slår seg sammen, slik at det blir et visst volum på deltakelsen.

Avholdt:BARNE-OG UNGDOMSTRENERKURS.
Arrangeres i Oslo (NIH/Bergbanen) lørdag 15. november og i Drammen (Gulskogen/Marienlyst) søndag 16.november.
Kursavgift kr 400,-. Minstealder 16 år.
Passer også godt for foreldre med liten bandy bakgrunn.
Sentrale emner; øvelsesmodeller, instruksjon, behandling av barn og ungdom, sliping. Klubber som deltar med flere enn to personer får en forholdsmessig reduksjon av avgiften.
Kursleder: Tor Audun Sørensen.
Påmelding til forbundet v/Sørensen innen 7.november.

16 DELTOK PÅ BARNE-OG UNGDOMSTRENERKURS
Røa: Knut Are Aas, Paal Otterbeck, Ole Petter Nyland, Terje Skramdal,
Christian Thjømøe og Geir Nesgård.
Strømsgodset: Jens-Petter Vassmoen, Bjarne Austgulen, James Di Silva og Espen Folmo.
Drammens Ballklubb: Per Sverre Strand.
Frem 31: Bjørn Are Carlsson.
Skeid: Jon Petter Nielsen.
Ready: Peter Blom.
Frigg: David Varcoe og Torstein Vegheim.
33 PÅ MATRIELLSEMINAR
Matriellseminaret i Oslo 1.desember samlet totalt 33 deltakere.
Det deltok 19 personer fra klubbene; Røa(5), Ready(3), Ullevål(3), Strømsgodset(2), Ullern(2), Øvrevoll/Hosle(2), Frigg(1) og Drammen(1).
Det var 10 utstillere/samarbeidspartnere fra: Jofa, Tibås, SportEwa, Idrettsmatriell/Model, SSM, Anton Sport, G-sport.
I tillegg stilte 3 personer fra "Sykkelhjørnet" i Drammen, byen med nå to kunstisbaner,
på opplæring.
Foruten en kort presentasjon av sitt firma, demonstrerte leverandørene sine produkter, herunder tekstiler, bekyttelsesutstyr, slipemaskiner og ordinært bandymatriell som køller, baller etc..
Hovedinnlegget på 45 minutter ble holdt av produktutvikler Ulf Jernspets fra Jofa AB, Sverige. Den tidligere Hammarby-spilleren i både bandy og ishockey tok for seg betydningen av riktig tilpasset beskyttelsesutstyr i skadeforebyggende hensikt. Støtskader, i særdeleshet mot hodet og ledd, kan gi uopprettelige skader. Bevissthet rundt dette helt fra barne- og ungdomsalderen lønner seg. Hvor mange ganger har ikke barn slått kneet stygt i isen fordi at knebeskytteren har glidd ned?
Ullevål IL stilte klubbhuset fritt til rådighet og var teknisk arrangør av seminaret som ble ledet av utviklingssjef Tor Audun Sørensen.
KURS OG SEMINARDELTAKELSE( pr 23.3.04)
2 Klubbseminarer: Tilsammen 116 deltakere
1 Internasjonalt ungdomstrenerseminar: 28 deltakere
1 Ungdomstrenerseminar: 13 deltakere
1 Barne- og ungdomstrenerkurs:16 deltakere
2 Dommeraspirantkurs: Tilsammen 24 deltakere
1 Kretsdommerkurs: 9 deltakere
1 Elitedommerkurs i Sverige: 1 deltaker
5 Klubbdommerkurs: Tilsammen 113 deltakere
2 11ér kurs: Tilsammen 29 deltakere
7 Slipekurs: 84 deltakere
1 Matriellseminar: 19 deltakere fra klubbene
TOTALT: 452 deltakere
I tillegg har forbundsdommerne gjennomført sitt årlige fagseminar med 15 deltakere,
og på sommerbandyskolen i Vikingskipet ble det forelest om dommergjerningen for 130 ungdommer.