Utdanning sesongen 2004/2005

GRATIS INSTRUKSJONSBESØK I DIN KLUBB?
Forbundet har laget et opplegg med klubbesøk over to kvelder a 3 timer. Første kveld er teori og andre kveld foregår på isen i ditt lokale treningsmiljø.
Målgruppen er trenere/ledere/foreldre for aldersbestemte klasser. Besøkene kan vinkles på 7´er og/eller 11ér bandy. Ta kontakt med utdanningskontakten i din klubb. I neste omgang forbundskontoret v/Sørensen,
Tlf: 21029575.

7ér: Målgruppen er foreldre, ledere og trenere for 7ér lag.
Faglig innhold: Krav til bandyspilleren, skøytenes betydning, innlæring av skøyteteknikk, vektlegging av treningsmomenter på ulike alderstrinn, øvelsesmodeller, mestring, ledelse av barn, bandy kombinert med sommeridrett, m.m

11ér: Målgruppen er trenere og ledere for 11ér lag.
Faglig innhold: Overgang 7ér til 11ér. Spillesystemer, formasjoner, spillestil, offensivt og defensivt spill, dødball, eget grunnspill, taktikk, individuelle krav, roller i laget, disiplin, innlæringsmetodikk, m.m
KEEPERSKOLE

Forbundet tilbyr klubbene keeperskole av en kvelds varighet.
Målgruppen er keepere i alderen 13-16/17 år, dvs smågutte og guttekeepere.
Vi ser gjerne at flere lokale klubber slår seg sammen, slik at det blir et visst volum på deltakelsen.
Ta kontakt med utdanningskontakten i din klubb. I neste omgang forbundskontoret v/Sørensen, Tlf: 21029575.

SLIPEKURS I DIN KLUBB ?
Kontakt forbundskontoret v/Sørensen, Tlf: 21029575.

Avholdt: BARNE-OG UNGDOMSTRENERKURS - 18 DELTAKERE
Arrangeres i Oslo (Ullevål/NIH) lørdag 6. og søndag 7. november.
Kursavgift kr 400,-. Minstealder 16 år.
Passer også godt for foreldre med liten bandy bakgrunn.
Sentrale emner; øvelsesmodeller, instruksjon, behandling av barn og ungdom, sliping, idrettsskader. Klubber som deltar med flere enn to personer får en forholdsmessig reduksjon av avgiften.
Kursleder: Tor Audun Sørensen.
Påmelding til forbundet v/Sørensen innen 25.oktober.
Tlf: 21029575

KLUBBDOMMERKURS (trinn 1)
Målgruppen er siste års smågutt/småjente-, gutt/jente- og juniorspillere i din klubb, samt foreldre og andre interesserte. Aldersgrense 14 år.
Kurset er på en kveld over 3 timer og gir en grei innføring i dommergjerningen.
Kurssted er det lokale klubbhuset. Forbundet sørger for instruktør uten kostnad for klubbene.
La årets dugnad for juniorene bli dømming av kamper for yngre lag i egen klubb.

Avholt: DOMMERASPIRANTKURS (trinn 2) - 5 DELTAKERE.
Arrangeres i Drammen (Marienlyst/Skioldhuset) mandag 27. desember kl 1000-1700.
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 15 år.
Kursleder er forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
Praktisk/metodisk 1-dagskurs (8 timer) i regi av bandykretsen/forbundet.
Fortrinnsvis felles for bandy og rinkbandy.
Ingen skriftlig/muntlig eksamen, men dømming av minst 4 obligatoriske kamper (både rink og bandy) samme sesong kvalifiserer for opptak på kretsdommerkurs. Dommeraspirantkurs og 4 dømte kamper med makker gir tittel "Dommeraspirant". Makkerne evaluerer hverandre umiddelbart etter kampene. Kretsene autoriserer.
Målgruppen er foreldre/ledere uten større bandyerfaring og spillere 15 år og eldre.
Påmeldingsfrist til forbundskontoret v/Sørensen innen torsdag 23.desember.
Avholt: KRETSDOMMERKURS (trinn 3) - 14 DELTAKERE.
Arrangeres på Hauger i Bærum lørdag 15.januar kl 1300-2000.
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 16 år.
Kursleder er forbundsdommer Haakon Hallingstad.
Målgruppen er dommeraspiranter fra alle bandykretser. Spillere 20 år og eldre, og som har omfattende aktiv erfaring, kan etter søknad gis disp for direkte opptak på kretsdommerkurs.
Kurset er praktisk/metodisk og går over 8 timer på en dag. Kurset bygger videre på dommeraspirantkurset(trinn 2).
Muntlig regelprøve avlegges på kurset. I tillegg skal man to og to utøve praktisk dømming under den pågående kretslagsturneringen for første-års guttespillere.
Dømming av minst 4 obligatoriske kamper samme sesong kvalifiserer for å gå opp til kretsdommergraden. På gradsprøven dømmer man en avgjørende 11ér kamp i aldersbestemte klasser. Etter bestått gradsprøve blir man autorisert som kretsdommer.
Påmelding til forbundet v/Sørensen innen fredag 7. januar.

Bildet fra kretsdommerkurs i Sarpsborg 2003: Forbundsdommer og kursleder Lars Stian Nygaard(foran) flankert av kretsdommeraspirantene fra venstre: Hans-Petter Holst Swensen, Sarpsborg, Lasse André Holm, Sarpsborg, Pål Brækken, Snarøen og Peter Stavis, Solberg. (NB! Trykk på bildet).

5 SLIPEKURS MED MORTEN RUSDAL
Asker- og hockeymannen Morten Rusdal har denne sesongen gjennomført hele 10 skøyte- og slipekurs ute i bandyklubbene. Morten er knyttet opp til forbundets utdanningskomite. Foruten tidligere omtalte kurs har Morten Rusdal avholdt kurs hos følgende klubber; Haslum, Høvik, Solberg, Stabæk og Drammen. Tilsammen 68 deltakere.
TRE NYE SLIPEKURS HOS READY
Ready arrangerte 1-timers oppfriskningskurs i sliping på klubbhuset mandag 24.januar med 7 deltakere og 3-timers slipekurs for nybegynnere onsdag 26.januar med 12 deltakere, hvorav 2 fra Haslum IL. Tirsdag 8.februar et oppfriskningskurs med 7 deltakere.
Instruktør var igjen Morten Rusdal som opprinnelig er ishockeymann fra Frisk Asker. Han er nå tilknyttet bandyforbundets utdanningskomite.
Et besøk fra Rusdal anbefales: Ring 900-22555
40 PÅ TRENER-/LEDERSEMINAR UNDER U17 VM
Forbundet arrangerte et nytt fagseminar for klubbledere og trenere,
- det 4. i rekken. Denne gangen i tilknytning til U17 VM i Drammen,
lørdag den 29.januar kl 0900-1045 i Skiolds klubblokaler på Marienlyst.
Deltakelsen kostet kr 100 pr person og inkluderte dagsbillett til VM-kampene
samme dag, dvs Norge-Russland kl 1100 og Finland-Sverige kl 1245.

Hovedforeleser var Göran Åslund som er "Ordförande för Utbildnings- och tekniska kommittén inom Svenska bandyförbundet".
Tema Ungdom:
- Ungdomar, träning under barmarksperioden och issäsongen.
- Arbete med Etik- och moralfrågor.
- Tankar kring spelmodeller inom ungdomsbandyn.
- Utbildning av ledare.
- Bandyburken.

26 PÅ KLUBBDOMMERKURS PÅ KONNERUD
Mandag 24. januar ble det arrangert klubbdommerkurs på Konnerud. Strømsgodset møtte med tilsammen 12 småguttspillere og dets lagledere. Konnerud stilte med voksne deltakere, slik at antall voksne ble 14 totalt. Tre-timers kurset ble ledet av forbundets dommerinstruktør Haakon Hallingstad.
15 PÅ KEEPERSKOLE
Det ble arrangert keeperskole for Ullern og Skeid på NIH-banen lørdag 15.januar.
Det møtte 10 ungdomskeepere og 5 trenere/foreldre.
Hovedinstruktør var Øyvind Bratlie (49A) som er keepertrener på U17-landslaget.
14 PÅ KRETSDOMMERKURSET
Lørdag 15.januar ble det arrangert 8 timers kretsdommerkurs (trinn 3) på Hauger,
hvor praksisdelen var knyttet opp mot dømming i kretslagsturneringen for første års guttespillere (f. 1989). Nå gjenstår dømming av fire obligatoriske kamper som skal innrapporteres før kretsdommeraspirantene etter eget ønske og modenhet kan melde
seg opp til gradsprøven. Bestått her gir autorisasjon som kretsdommer. 14 dommere gjennomførte kretsdommerkurset:

Joacim Bottenvik, Snarøen, Lars Henrik Manengen, Snarøen, Aksel Hjall Thue, Høvik, Benjamin Fahs, Høvik, Henrik Tøstie, Høvik, Tobias W. Gran, Hauger, Sindre Raaen Thorne, Øvervoll/Hosle, Erik André Ekevik, Stabæk, Espen Killingstad, Stabæk, Mathias Hamar, Stabæk, Andreas Stavis, Solberg, Nicolai Lanstad Hansen, Solberg, Patrick Saur Nichols, Ullevål, Kristian Garnes Sunde, Sarpsborg.
Instruktør på kurset var forbundsdommer Haakon Hallingstad,
DOMMERASPIRANTKURS - 5 DELTAKERE
Forbundet arrangerte dommeraspirantkurs i på Marienlyst i Drammen den 27.desember. Kurset ble ledet av dommerutdanningssjef Lars Stian Nygaard. Følgende aspiranter deltok:
Jørgen Ibsen Brynhildsrud, Ready
Emil Eriksen, Ready,
Sindre Raaen Thorne, Øvrevoll/Hosle
Tom Kristiansen, Skeid
Reidar Chr. Hyldetoft sr., Bergen
25 PÅ KEEPERSKOLE
Keeperskolen ble arrangert på Røa-banen tirsdag 21.desember kl 1800-2100.
Det møtte 18 ungdomskeepere og 7 trenere/foreldre.
Hovedinstruktør var Øyvind Bratlie (49A) som er keepertrener på U17-landslaget.
Skolen avdekket et stort behov for keeperfaglig bistand i norsk bandy.
Forbundet planlegger en oppfølger i januar.
11 PÅ KLUBBDOMMERKURS HOS HØVIK
Torsdag 9. desember ble det arrangert klubbdommerkurs hos Høvik. Det møtte tilsammen 11 gutter og voksne. Tre-timers kurset ble ledet av forbundets dommerinstruktør Amund Amundsen.
12 PÅ KLUBBDOMMERKURS HOS SKEID
Onsdag 8. desember ble det arrangert klubbdommerkurs hos Skeid i Oslo. Det møtte 8 guttespillere og 2 ledere fra Skeid, samt 2 gutter fra Frigg. Tre-timers kurset ble ledet av forbundets dommerutdanningssjef Lars Stian Nygaard.
14 PÅ KLUBBDOMMERKURS HOS RØA
Torsdag 2. desember ble det arrangert klubbdommerkurs hos Røa i Oslo. Det møtte 11 gutter og 3 voksne. Tre-timers kurset ble ledet av forbundets dommerinstruktør Amund Amundsen.
6 PÅ 7ÉR KURS HOS ULLEVÅL
Onsdag 17. november ble det arrangert et 7ér kurs på Berbanen i Oslo. Det møtte 6 trenere/ledere fra junioravdelingene til Ready og Ullevål. Tre-timers kurset ble ledet av forbundets utviklingssjef Tor Audun Sørensen.
60 FIKK DOMMERIMPULSER I MJØNDALEN
Mjøndalen arrangerte 9.november en salgs- og byttekveld på klubbhuset, hvor det var egen stand og opplegg på dommersiden. Forbundsdommer Rune H. Jahnsen foreleste en drøy halvtime for både 7ér og 11ér lag inkludert ledere. Det deltok tilsammen 60 personer, hvorav 47 spillere og 13 leder fra MIFs junioravdeling.
14 PÅ SLIPEKURS HOS READY
Ready arrangerte 3-timers slipekurs på klubbhuset tirsdag 9.november. Instruktør var Morten Rusdal som hadde et svært engasjerende og nyttig kurs, ifølge utdanningskontakt Siri Nørve. En del av fagstoffet er lagt inn på CD-rom og blir senere utlagt på Readys hjemmeside, slik det nå gjør hos Øvrevoll/Hosle som Rusdal tidligere har besøkt.
Morten Rusdal, som opprinnelig er ishockeymann fra Frisk Asker, har de siste årene besøkt en rekke bandyklubber. Han er nå tilknyttet bandyforbundets utdanningskomite og arbeider for øvrig med å utvikle en ny type bandyskøyte. Et produkt som så langt virker meget interessant.
Et besøk fra Rusdal anbefales: Ring 900-22555
18 PÅ JUNIORTRENERKURS 6.-7.NOV
Helgen 6.-7.nov ble det arrangert et 16-timers Barne- og ungdomstrenerkurs (juniortrenerkurs) i Oslo. Teorien ble avholdt i klubbhuset til Ullevål IL og praksisen på Idrettshøgskolens kunstisflate. Det møtte 18 trenere fra følgende klubber:
Røa (6), Sarpsborg (6), Ready (4), Ullern (1) og Drammens Ballklubb (1).
Utviklingssjef Tor Audun Sørensen ledet kurset som ble åpnet av bandyseksjonens styremedlem Erik Hansen. Intruktør i skøytesliping var Morten Rusdal og i idrettsskader Trygve Moe.

Hittil denne sesongen har 163 personer deltatt på forbundets ulike kurs.
16 PÅ KLUBBDOMMERKURS HOS ULLEVÅL
Torsdag 4.november ble det arrangert klubbdommerkurs hos Ullevål IL. Det møtte tolv siste års guttespillere, en juniorspiller og tre voksne på tre-timers kurset som ble ledet av forundsdommer Lars Stian Nygaard.
8 PÅ 7ÉR KURS I READY
Etter initiativ fra utdanningskontakten i Ready-bandy, Siri Nørve, ble det tirsdag 2.november arrangert et 7ér kurs i klubben. Det møtte 8 trenere/ledere fra junioravdelingene til Ready og Snarøen. Snarøen-juniorene skal være instruktører på bandyskolen til Helset som starter opp 9.november. Tre-timers kurset ble ledet av forbundets utviklingssjef Tor Audun Sørensen. Den praktiske delen arrangeres senere på Gressbanen.
22 GUTTER OG SMÅGUTTER PÅ 7ÉR KURS I READY
Etter initiativ fra utdanningskontakten i Ready-bandy, Siri Nørve, ble det 26.oktober (teori) og 1.november (praksis) arrangert 7ér kurs i klubben. Det møtte første dag 17 smågutt- og guttespillere, samt to voksne ledere. På den praktiske delen møtte 5 ungdommer i tillegg. Samtlige 22 skal være hjelpe-instruktører for Readys yngre spillere.
10 PÅ KLUBBDOMMERKURS I READY
Etter initiativ fra utdanningskontakten i Ready, Siri Nørve, ble det torsdag 21.oktober arrangert et klubbdommerkurs på Gressbanen. Det møtte åtte siste års guttespillere og to voksne på tre-timers kurset som ble ledet av forundsdommer Amund Amundsen.
18 PÅ 7ÉR KURS I ØVREVOLL/HOSLE
Etter initiativ fra utdanningskontakten i Øvrevoll/Hosle-bandy, Torkel Anzjøn, ble det onsdag 6.oktober arrangert et 7ér kurs i klubben. Det møtte 18 trenere/ledere fra junioravdelingen på tre-timers kurset som ble ledet av forbundets utviklingssjef Tor Audun Sørensen. Den praktiske delen arrangeres så snart kulda har kommet og isen lagt seg på naturisbanen ved Hosle skole.
19 UNGE PÅ DOMMERKURS
19 unge krets- og dommeraspiranter, pluss noen eldre dommere, møtte tirsdag 28.september opp i Bærum Ishall til oppfriskningskurs. Forbundets utdanningsansvarlige på dommersiden, Lars Stian Nygaard, hadde lagt opp kurset i samarbeide med Knut Hole i Akershus Bandykrets,- en nyskapning som går på oppfølging av autoriserte krets- og dommeraspiranter.
Kvelden ble benyttet til å gjennomføre standardiserte skøytetester, både utholdenhet og hurtighet, samt teori og gjennomgang av regler.
I neste omgang får de unge kurselevene praktisere som dommere under Kosa Open i oktober/november.
4 NYE FORBUNDSDOMMERE AUTORISERT
På forbundsdommersamlingen i Drammen lørdag 25.september 2004 ble det autorisert fire nye forbundsdommere.
Andreas Bernt, Øvrevoll/Hosle
Christian Bernt, Øvrevoll/Hosle
Eivind Raaen Thorne, Øvrevoll/Hosle
Roar Fjeldheim, Nordre Sande
17 PÅ INTERNASJONAL TRENERKONFERANSE I OSLO
FIB-konferansen for landslagstrenere og utdanningsansvarlige i Oslo den 16.-18. september samlet 17 deltakere fra fire nasjoner. Norske elitetrenere og en internasjonal dommer var invitert på deler av konferansen som foregikk på Ullevål stadion og på Norges Idrettshøgskole. Utenlandske gjester var forlagt på Toppidrettssenteret.

Bildet tv.: President Kjell Hovland Olsen åpnet trenerkonferansen og orienterte om både status i norsk bandy og arbeidet i FIBs styre, samt fremdriften i OL-saken. Videre fra v. Kjetil Johansen, Andrei Shigulin, Alexi Diakov og Alexander Yamtsov.

Russland
Det ble presentert en ny, spennende instruksjonsvideo fra russisk bandy med spillere fra toppklubben Zorki som aktører. Konferansens deltakere fikk utdelt hver sin videokopi.
Det fremkom klart at russerne er hel-profesjonelle utøvere, trener to ganger om dagen, og ikke minst har godt med tid til å finslipe tekniske detaljer. Intensiteten er høy under konkurransetrening, enten det spilles bandy, rinkbandy, fotball, volleyball eller tennis.
Det ble også opplyst at russisk bandy publikumsmessig rangeres som nr to etter fotball.

Norge
Den norske landslagledelsen var spillemessig opptatt av mer balltransport og mindre pasninger i midtfeltet. Dette minsker risikoen for kontringer, samtidig som våre midtfeltspillere er gode ballholdere. I særdeleshet Pål Hanssen og Christer Lystad.
Norge har fem spillere i russisk og svensk toppbandy, men sliter med å fremskaffe forsvarsspillere. Videre fokuserte de på betydningen av en klar rollefordeling i laget.
Landslaget ønsker å reise tidligst mulig til VM for et treningsopphold i Kazan. Millionbyen som er Raketa-spilleren Pål Hanssens nåværende bosted. Av økonomiske hensyn velger man derfor å droppe hjemlige treningssamlinger før VM.

Bildet th: Landslagsduoen Bent Gommerud (tv) og Per-Erik Saikoff

Sverige
Svensk bandy er for tiden opptatt av standariserte tester på alle landslag og utarbeidelse av en individuell fysisk profil.
De har etablert et sentralt testbatteri til formålet med trenerveteranen Thomas Fors som hovedansvarlig.
Spillemessig går svenske toppklubber vekk ifra toppstyring for istedet å trekke spillerne hurtig tilbake til overtallighet i sine defensive soner på midtfeltet. Kan minne noe om den gammeldagse forcheckingen". "Overdrevne" balloverleveringene i egen forsvarssone har gått av moten. Istedet gjelder det å benytte banens lengderetningen til hurtige pasninger opp fra forsvarsspilleren og i særdeleshet mer fra backene. Pasningsmottaker høyere oppe på banen vil i neste ledd kunne frigjøre seg fra markering ved å slå ballen til spiller i fart i støtteposisjon noen meter tilbake på egen banehalvdel. Det satses mindre på lange lyrer, mer på korte "flippere" og kortlyrer fra midtsonen. Spillerne læres til å ta krappere skøytesvinger og utvikle håndleddspasninger. Utkast er blitt et angrepsvåpen.

Ungarn
Bandyen var godt utbredt i Ungarn før 2.verdenskrig. Etter krigen overtok ishockeyen. Kunstisbanen i Budapest ble etablert i 1922. Ungarn kom tilbake med landslag i VM i Finland i 1991. Deltok i Norge i 1993 og arrangerte sitt første B-VM i Budapest sist vinter i samarbeide med Sverige. Sentral person er Attila Adamfi med familiære kontakter inn i den internasjonale olympiske bevegelsen. Videre den spillende presidenten Juri Dragomir som var tjekkisk proffspiller i ishockey, men nå vier all sin fritid til bandy. Den tidligere landslagsspilleren for Norge, legestudenten Kjetil Johansen(23 A) er landslagstrener. Bildet th: Kjetil Johansen.

Landslaget skal delta i B-VM i Kazan kommende vinter, men reiser til Helsingfors i november for privatkamper mot finske topplag. Landslaget disponerer kunstisbanen i Budapest to ganger pr uke, en særdeles idyllisk beliggende bane som har ca 2000 besøkende på isen hver dag i sesongen.
Etter VM i vinter ble "Budapest Rangers" dannet. Rinkturnering har vært avholdt og det er sendt invitasjon til minst 200 barneskoler for deltakelse på bandyskole med oppstart i november.
Ungarerne er klar over at det gjenstår mye arbeid, ikke minst mangler bandyutstyr
(norsk innsamlingsaksjon?), og OL-saken er viktig mht fremtidig støtte fra staten.
Det stadig økende bandyfolket i Budapest har blitt "tent" på sporten. Seks TV-intervjuer (også riksdekkende kanal) og flere store oppslag i de store gratisavisene under VM gjorde sitt, dessuten spilte faktisk hjemmelaget Ungarn bra!
Dugnadsånden er som kjent sterk i Norge, men overgås av bandyinteresserte Ungarere, ifølge landslagstreneren fra Solbergelva.

Arbeidskravsanalyse for lag

Den tidligere bandylandslagstreneren og spilleren, nåværende tennispresident Per Wright, (bildet tv) foredro om arbeidskravsanalyse for lag basert på en doktorgradsavhandling fra Norges Idrettshøgskole. Lagets strukturelle dimensjon stod sentralt, hvor viktige elementer er ytre rammer og forståelse for samhandling. Videre ferdighetens strukturelle dimensjon som innebærer det "å gjøre hverandre gode", utnytte relasjonelle ferdigheter, komplementære(utfyllende) ferdigheter og rollefordeling i laget.
1.amanuensis og tidligere rektor Per Wright sørget også for en omvisning på Idrettshøgskolen, bl.a i testlaboratoriet. Videre fulgte en orientering om selve instistusjonen, og den forskningsmessige delen som ofte Olympiatoppen og Toppidrettssenteret nyttegjør seg i toppidretten.

Ballspillaboratoriet
Jo Bergsvand og Jan Tunli, som profesjonelt er tilknyttet Idrettshøgskolen, demonstrerte "Interplay sports VCMS system". Et data-analyse program for ballspill basert på video. Kampanalyse- og spilleranalysesystemet er utarbeidet for fotball, delvis håndball, men kan enkelt konverteres til bandy. Kan også benyttes med fordel av dommere. Prisen er gunstig og overkommelig for de fleste bandyklubber og betjeningsmessig holder det med en interessert "data-nerd" knyttet opp til klubben.

Bandy som TV-sport
Producer Trond Westereng (bildet th) fra NRK TV-sporten tok for seg hvordan bandy kan utvikles til å bli en seermessig bedre TV-sport. Dagens digitale opptaksutstyr taler til fordel for bandyen, men fortsatt ser fotografene kun sort/hvitt gjennom opptakskameraene, hvilket gjør lysforhold, ballstørrelse og kontrastfarge i isen viktig for å kunne følge spillet/ballen i kameraøyet. Westereng var inne på kontrastfarger ball/kølleblad (hvit tape), tydelig nummerering av draktene fra alle vinkler (spotter-info), fargekontrast i lagenes drakter, betydningen av eksakt spilletid, problemene med å følge lyrspill og i særdeleshet de lange utkastene, som han TV-messig skulle ønsket fjernet. Trond Westereng, som har fulgt bandyen siden VM´1993, mente 7-8 kameraer er minimum på en bandyproduksjon.
Viktig for produsentsiden å ha radiokontakt med hoveddommeren(ørepropp). Dette for å kunne rekke visning av "replay" og "slow" fra ulike TV-vinkler ved scoringer, avblåsning på cornere og straffer, før hoveddommeren igangsetter kampen på nytt. Dette har også vært praktisert i de seneste TV-sendte bandyfinaler i Norge.

"Time-out
Landslagstrenere har naturlig nok ofte synspunkter på gjeldende regelverk. Det fremkom tydelig på konferansen i Oslo at det fra et trenerfaglig synspunkt er viktig å innføre "time-out" i bandy, noe finnene har utprøvd med hell i sin hjemlige bandyserie og som lenge har vært tillatt i internasjonal rinkbandy. Mange andre lagidretter har innført ordningen, men ikke fotball, noe som har vært et av hovedargumentene mot "time-out" i bandysporten. Regelendringen har vært en gjenganger for diskusjon i ulike internajonale bandyfora, men aldri fått tilstrekkelig oppslutning fra andre interessegrupper enn trenersiden og muligens noen spillere. Forslaget ble også i sin tid nedstemt på Kongressen i det Internasjonale Bandyforbundet.
Diskusjonen går videre, også innen FIB!
KURS OG SEMINARDELTAKELSE( pr 1.5.05)
1 Impuls klubbseminar: 40 deltakere
1 Internasjonal trenerkonferanse: 17 deltakere
1 Barne- og ungdomstrenerkurs: 18 deltakere
1 Dommeraspirantkurs: 5 deltakere
1 Kretsdommerkurs: 14 deltakere
1 Oppfølgingskurs aspirant- og kretsdommere: 22 deltakere
1 Fagseminar forbundsdommere: 16 deltakere
Elitedommerkurs i Sverige: 0 deltakere
Elitetrenerkurs i Sverige: 0 deltakere
6 Klubbdommerkurs: 89 deltakere
4 7ér kurs: 56 deltakere
1 11ér kurs: 2 deltakere
10 Skøyte-/slipekurs: 120 deltakere
2 Keeperskoler/seminar : 40 deltakere
Taktikkseminar: 0 deltakere
Matriellseminar: 0 deltakere
TOTALT: 439 deltakere
I tillegg ble det på sommerbandyskolen i Vikingskipet i august forelest om dommergjerningen for 142 ungdommer, samt om idrettsskader for 19 ungdommer på junior elite-delen. På en dommerrettet impulssamling i Mjøndalen i november deltok tilsammen 60 personer, hvorav 47 spillere og 13 leder fra junioravdelingen.