Utdanning sesongen 2007/2008

TOPPTRENERUTDANNING
Ønsker du utdanning som topptrener. Les mer her: Olympiatoppen

VERN OM BANDYSPORTENS FREMTID!
Uten dommere stopper bandy-Norge. Vær dette bevisst!! Ta ditt ansvar for å rekruttere potensielle dommere fra ditt bandy-miljø. Forbund/krets har utdanningstilbudene.
UTDANNINGSPYRAMIDE DOMMERE
Her finner du link til utdanningspyramiden for dommere.
Utdanningspyramide dommere

UTDANNING SESONGEN 2007/2008

GRATIS INSTRUKSJONSBESØK I DIN KLUBB?
Forbundet har laget et opplegg med klubbesøk over to kvelder a 3 timer. Første kveld er teori og andre kveld foregår på isen i ditt lokale treningsmiljø.
Målgruppen er trenere/ledere/foreldre for aldersbestemte klasser. Besøkene kan vinkles
på 7´er og/eller 11ér bandy. Ta kontakt med utdanningskontakten i din klubb. I neste omgang forbundskontoret v/Sørensen,
Tlf: 21029575.

7ér: Målgruppen er foreldre, ledere og trenere for 7ér lag.
Faglig innhold: Krav til bandyspilleren, skøytenes betydning, innlæring av skøyteteknikk, vektlegging av treningsmomenter på ulike alderstrinn, øvelsesmodeller, mestring, ledelse av barn, bandy kombinert med sommeridrett, m.m

11ér: Målgruppen er trenere og ledere for 11ér lag.
Faglig innhold: Overgang 7ér til 11ér. Spillesystemer, formasjoner, spillestil, offensivt og defensivt spill, dødball, eget grunnspill, taktikk, individuelle krav, roller i laget, disiplin, innlæringsmetodikk, m.m
KEEPERSKOLE

Forbundet tilbyr klubbene keeperskole av en kvelds varighet.
Målgruppen er keepere i alderen 13-16/17 år, dvs smågutte og guttekeepere.
Vi ser gjerne at flere lokale klubber slår seg sammen, slik at det blir et visst volum på deltakelsen.
Ta kontakt med utdanningskontakten i din klubb. I neste omgang forbundskontoret v/Sørensen, Tlf: 21029575.

SLIPEKURS I DIN KLUBB ?
Kontakt forbundskontoret v/Sørensen, Tlf: 21029575.

Utsatt:BARNE-OG UNGDOMSTRENERKURS
Arrangeres i Oslo (NIH) lørdag 10. og søndag 11.november.
Kursavgift kr 400,-. Minstealder 16 år.
Passer også godt for foreldre med liten bandy-bakgrunn.
Sentrale emner; øvelsesmodeller, instruksjon, behandling av barn og ungdom, sliping, idrettsskader. Klubber som deltar med flere enn to personer får en forholdsmessig reduksjon av avgiften.
Kursleder: Tor Audun Sørensen.
Påmelding til forbundet v/Sørensen innen 5.november
Tlf: 21029575

KLUBBDOMMERKURS (trinn 1)
Målgruppen er siste års smågutt/småjente-, gutt/jente- og juniorspillere i din klubb, samt foreldre og andre interesserte. Aldersgrense 14 år.
Kurset er på en kveld over 3 timer og gir en grei innføring i dommergjerningen.
Kurssted er det lokale klubbhuset. Forbundet sørger for instruktør uten kostnad for klubbene.
La årets dugnad for juniorene bli dømming av kamper for yngre lag i egen klubb.

Avholdt: DOMMERASPIRANTKURS (trinn 2)
Arrangeres på Marienlyst i Drammen torsdag 27.desember kl 1100-1800 ifm
Julecupen for juniorlag.
Minstealder 15 år.
Kursleder er forbundsdommerne Lars Stian Nygaard og Morten Laugerud.
Praktisk/metodisk 8 timers kurs i regi av bandykretsen/forbundet.
Fortrinnsvis felles for 11ér bandy, 7ér bandy og rinkbandy.
Ingen skriftlig/muntlig eksamen, men dømming av minst 4 obligatoriske kamper (både rink og bandy) samme sesong kvalifiserer for opptak på kretsdommerkurs. Dommeraspirantkurs og 4 dømte kamper med makker gir tittel "Dommeraspirant". Makkerne evaluerer hverandre umiddelbart etter kampene. Kretsene autoriserer.
Målgruppen er foreldre/ledere uten større bandyerfaring og spillere 15 år og eldre.
Påmelding til forbundskontoret v/Sørensen innen 21.desember.
Avholdt:DOMMERASPIRANTKURS (trinn 2)
Arrangeres på Hauger i Bærum lørdag 27.oktober ifm Kosa Open.
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 15 år.
Kursleder er forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
Praktisk/metodisk 8 timers kurs i regi av bandykretsen/forbundet.
Fortrinnsvis felles for 11ér bandy, 7ér bandy og rinkbandy.
Påmelding til forbundskontoret v/Sørensen innen 22.oktober.
Avholt:KRETSDOMMERKURS (trinn 3)
Arrangeres ifm kretslagsturneringen for 1.års gutter på Marienlyst i Drammen søndag 13. januar.
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 16 år.
Kursleder er forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
Målgruppen er dommeraspiranter fra alle bandykretser. Spillere 20 år og eldre, og som har omfattende aktiv erfaring, kan etter søknad gis disp for direkte opptak på kretsdommerkurs.
Kurset er praktisk/metodisk og går over 8 timer på en dag. Kurset bygger videre på dommeraspirantkurset(trinn 2).
Muntlig regelprøve avlegges på kurset. I tillegg skal man to og to utøve praktisk dømming under den pågående kretslagsturneringen for første-års guttespillere.
Dømming av minst 4 obligatoriske kamper samme sesong kvalifiserer for å gå opp til kretsdommergraden. På gradsprøven dømmer man en avgjørende 11ér kamp i aldersbestemte klasser. Etter bestått gradsprøve blir man autorisert som kretsdommer.
Påmelding til forbundskontoret v/Sørensen innen fredag 14. desember.

Bildet fra kretsdommerkurs i Sarpsborg 2003: Forbundsdommer og kursleder Lars Stian Nygaard(foran) flankert av kretsdommeraspirantene fra venstre: Hans-Petter Holst Swensen, Sarpsborg, Lasse André Holm, Sarpsborg, Pål Brækken, Snarøen og Peter Stavis, Solberg. (NB! Trykk på bildet).

KLUBBDOMMERKURS HOS DBK OG SKIOLD -
19 DELTAKERE

Klubbdommerkurs (trinn 1) ble avholdt på Skioldhuset tirsdag 22.januar.
Det var 16 unge og 3 voksne deltakere fra DBK og Skiold på kveldskurset som ble ledet av forbundsdommer Rune Harald Jahnsen.
TOM-ANDRÉ HAAKONSEN NY FORBUNDSDOMMER
Tom-André Haakonsen(21), Drammen Bandy, ble 19. januar autorisert som forbundsdommer i bandy.
Drammensgutten var oppe til forbundsdommergraden i elitekampen mellom Mjøndalen
og Ready. Sensor Preben Kjelsrud kunne med glede autorisere Haakonsen som ny forbundsdommer etter gradsprøven.

Denne sesongen har det så langt blitt autorisert tre nye forbundsdommere.
Foruten Tom-André Haakonsen er dette Fredrik Bjørseth, Hauger BK og Gjermund Strømnes, Sarpsborg BK.
Se tidligere oppslag om Tom-Andre Haakonsen her: Drammens Tidende

SLIPERKURS HOS READY
Tirsdag 15.januar ble det avholdt slipekurs på Gressbanen for Ready-bandy. Det møtte 15 deltakere fra klubben. Instruktør var Morten Rusdal og Readys Tom Bjerkely.
GJERMUND STRØMNES NY FORBUNDSDOMMER
Den tidligere Oslo-mannen, lenge bosatt i Fredrikstad og bandytrener i Sarpsborg,
Gjermund Strømnes (43), var 13. januar oppe til forbundsdommergraden i elitekampen mellom Stabæk og Ready. Sensor hadde ingen problemer med å autorisere Strømnes som ny forbundsdommer etter denne gradsprøven.
Forbundet gratulerer!

Mer om ildsjelen Gjermund Strømnes og hans bandyspillende gutter her: Fredrikstad Blad

EVEN OG TARALD TOK KRETSDOMMERGRADEN

Frigguttene Tarald Moe Bjølseth (16) og Even Bråten (17) gikk søndag 13.1 opp til gradsprøven som kretsdommer (trinn 3 ) i bandy. Dette som siste ledd for å bli autorisert. Gradsprøven ble avlagt i forbindelsen med kretslagsturneringen på Marienlyst i Drammen for 1. års guttespillere (f. 92) og var kampen mellom Buskerud og Akershus. Et tøft oppgjør som endte med 3-1 seier til Akershus, hvor dommerne virkelig fikk vist seg frem.
Forut for gradsprøven har guttene tatt både klubbdommerkurs (trinn 1) og dommeraspirantkurs (trinn 2), samt kretsdommerkurs (trinn 3) og dømt en rekke kamper i Oslo-serien for aldersbestemte klasser. Tarald og Even spiller selv på guttelaget(91) til Frigg og har i flere år vært instruktører på bandyskolen på Frogner stadion.
Even har på sommeren drevet med go-cart på høyt nasjonalt nivå og de senere år down-hill sykling som har resultert i noen armbrudd. Tarald har spilt fotball i Frigg siden 7-års alderen og spiller fortsatt. Han har vært instruktør på fotballskolen til Frigg på Tørtebergfeltet om sommeren. Tarald har også deltatt på flere klubbdommerkurs i fotball og dømt en del 11ér kamper.
Sa noen noe om kombinasjonen bandy og fotball?!

Bildet: Dommerutdanningssjefen Lars Stian Nygaard flankert av Even Bråten (tv) og Tarald Moe Bjølseth etter autorisasjonen som kretsdommer.
KRETSDOMMERKURS - 6 DELTAKERE
Følgende deltok på 8-timers kretsdommerkurs (trinn 3) på Marienlyst i Drammen søndag 13. januar:
Andrei Mariashine, Ullern IF, Finn-Rune Karlsen, Mjøndalen IF, Magnus Robberstad,
IF Ready, Kristoffer Mikkelsen, IF Ready og Ludvig Platou, IF Ready.
Lars Lindgren, Konnerud IL, deltok som observatør. Kursleder var forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
Foruten teori, dømte kursdeltakerne selv under den pågående kretslagsturneringen for
1. års guttespillere.
DOMMERASPIRANTKURS - 8 DELTAKERE
Dommeraspirantkurs på 8 timer (trinn 2) ble arrangert på Marienlyst i Drammen torsdag 27.desember ifm Drammen bandy Junior Cup. Kursleder var forbundsdommerne Lars Stian Nygaard og Morten Laugerud. Foruten teori fikk deltakerne observere dommerenes kampledelse i to juniorkamper.
Avlagt dommeraspirantkurs og 4 dømte kamper med makker gir tittel "Dommeraspirant".
Følgende deltok: Anine Ellefsen, Høvik, Amanda Bjørnstad Jahnsen, Skiold, Lars Lindgren, Drammen Bandy, Erlend Helmersen, klubbløs, Mikkel Heyerdahl Clausen, Mjøndalen, Morten Slette, Mjøndalen, Eirik Aaslid, Mjøndalen, Reidar Christian Hyldetoft, Bergen Bandyklubb.
FREDRIK BJØRSETH NY FORBUNDSDOMMER
Den tidligere kretsdommeren Fredrik Bjørseth (18), Hauger BK, var 16.desember oppe til forbundsdommergraden i elitekampen mellom Ready og Stabæk. Sensor Kjell-Arild Disch hadde ingen problemer med å autorisere unge Bjørseth som ny forbundsdommer etter denne gradsprøven.
Forbundet gratulerer!
KLUBBDOMMERKURS HOS RØA - 14 DELTAKERE
Klubbdommerkurs (trinn 1) ble avholdt på klubbhuset til Røa IL torsdag 13.desember.
Det var 12 unge og 2 voksne deltakere fra Røa på kveldskurset som ble ledet av forbundsdommer Lars Stian Nygaard. Initiativtaker til kurset var Bo Callander.
KLUBBDOMMERKURS HOS MJØNDALEN - 18 DELTAKERE
Klubbdommerkurs (trinn 1) ble avholdt på klubbhuset til Mjøndalen IF torsdag 6.desember.
Det var 18 unge deltakere fra Mjøndalen på kveldskurset som ble ledet av forbundsdommer Jørn Magne Hagen fra samme klubb. Nærmeste oppdrag med fløyta for de unge var å dømme 7ér bandy i Vassenga Cup 8.-9.desember.
SLIPERKURS HOS FRIGG
Torsdag 29.november ble det avholdt slipekurs på Frogner stadion for Frigg-bandy. Det møtte to deltakere fra klubben. Instruktør var damelandslagets sliper, Øyvind Sakshaug.
SLIPERKURS HOS ULLEVÅL
Onsdag 28.november ble det avholdt slipekurs i slipebua til Ullevål-bandy. Det møtte fem deltakere fra Ullevål IL. Instruktør var klubbens sliper, Finn Ericsson.
11ér KURS HOS HASLUM - 14 DELTAKERE
11ér kurs for småguttespillerne og lederne til Haslum-bandy ble arrangert i klubbhuset til Haslum den 19.november. Foreleser var forbundets utviklingssjef Tor Audun Sørensen.
KEEPERSKOLE I READY
Ready arrangerte keeperskole på Gressbanen fredag 9. til søndag 11. november.
Skolen var åpen for samtlige bandyklubber og målgruppen var aldersbestemte 11-er keepere, hvorav 32 gjennomførte kurset. Timo Lahti, nå sportssjef i Ready, ledet skolen. Instruktører fra Sverige var den tidligere målvakten og U17-treneren Johan Pettersson og den tidligere U17-målvakten Johan Ed. Keeperskolen gikk over 16 timer og inneholt to økter teori og fire økter på is, samt en barmarstrening i sal.
Egenandelen for deltakelse var kr 1200.
' IMPULSKVELD HOS ASKER - 26 DELTAKERE
Impulskveld for bandyavdelingen til Asker Skiklubb ble arrangert i deres klubblokaler ved Føyka onsdag 7.november. Foreleser var forbundets utviklingssjef Tor Audun Sørensen. Etter foredraget hadde klubben organisert salgkveld med en leverandør av bandyutstyr.
Det deltok 15 unge bandyspillere, 2 trenere og 9 ledere.

Impulskveld 2: Opplæring på Risenga kunstis av tre unge, fremtidige instruktører til bandyskolen til Asker bandy. Foruten 10 øvingsobjekter f. 1999, deltok også en voksen leder, totalt 4 personer fikk treningstips på Risenga onsdag den 28.november.
Instruktør var Tor Audun Sørensen.
KLUBBDOMMERKURS HOS READY - 17 DELTAKERE
Klubbdommerkurs (trinn 1) ble avholdt på klubbhuset til Ready onsdag 7.november.
Det var 17 unge deltakere fra Ready på kveldskurset som ble ledet av forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
DOMMERASPIRANTKURS - 3 DELTAKERE
Dommeraspirantkurset på 8 timer (trinn 2) ble arrangert på Rud-Hauger lørdag 27.oktober ifm Kosa Open junior. Kursleder var forbundsdommer Lars Stian Nygaard. Deltakerne fikk teste seg med å dømme i juniorturneringen.
Følgende deltok: Espen Killingstad, Stabæk, Tharald Bjølseth Moe, Frigg og Even Bråten, Frigg.
7ér KURS HOS DBK - 5 DELTAKERE
Teoridelen av kurset over to kvelder (3t) ble arrangert på klubbhuset til Drammens Ballklubb tirsdag 23.oktober. Kursleder var forbundets utviklingssjef Tor Audun Sørensen og tilrettelegger fra vertsklubben DBK var bandyavdelingens leder Torgeir Kværnstuen.
Det møtte 5 voksne deltakere.
SEMINAR: HVORFOR VINNER IKKE NORGE?

Den tidligere landslagstreneren Kenth Hultqvist holdt 15.oktober et svært inspirerende foredrag for 31 trenere og ledere på Ullevål stadion. Hultqvist ble som aktiv spiller verdensmester i bandy for Sverige og førte laget til to VM-gull som forbundskaptein. Han arbeider idag som coach og mentor i næringslivet.
Hultqvist var meget opptatt av hvordan man skaper et sterkt vekstmiljø med utgangspunkt i den enkeltes nivå. Hvordan motivere utøverne til å bli med på en spennende "vekst-reise". Beholde en glød som starter med miljøet i pojklaget, hvor mennesket bak står i sentrum. Hultqvist har selv fulgt en guttegjeng fra 7-19 år i bandy og fotball og trakk frem klare paralleller til ledelse av pojklaget og A-landslaget. Bli sterk innad og jobb sammen utad. Ledere må være enige om målet og han en strategi for dette. Ikke la deg hemme av negativ energi, men la miljøet preges av renhet og menneskelighet. Hultqvist var også opptatt av at den fysiske basisen må være på plass. Kvantitet gjør at russerne får kvalitet på skøyter. Det kreves 5000 timer med øvelse etter junioralder for å bli elitespiller i svensk bandy. Delmål i hverdagen er viktige. Det finnes ingen snarveier. Med inspirasjon fra Japansk sverdkunst og meditasjon fremstilte han til slutt følgende:

"Hvordan kan noe som er langsommere komme først?"

Forbundskaptein Erik Nordbrenden tok kortfattet for seg hvor skoen trykker i norsk landslagsbandy:
Norge er etablert som nr. 5 i verden. Stor utvikling internasjonalt de siste årene. Norge har ikke hengt med. Norge trenger 8-10 klubber og nok spillere som er villige til å satse for fullt og som har kunnskap om hva dette virkelig koster.
Den volummessige største begrensningen for utvikling er at talentfulle spillere i 20-års alderen prioriterer utdanning og yrkeskarriere fremfor idretten. Forståelig nok, men et fakta. Norge har kanskje det best utdannede landslaget i bandy-verden.
Sammenlignet med Finland burde Norge hatt minst 20 spillere i svensk og russisk toppliga. Norge har idag 2 spillere i svensk div.1 i motsetning til 14-15 spillere med internasjonal elite-erfaring på begynnelsen av 90-tallet, hvor Norge erobret bronse i VM´1993 og sølv i "Rossia" i 1994.
Banesituasjon er %-vis omtrent som i Sverige, men både Russland og Sverige satser nå for fullt på haller. Landslaget mangler ressurser for gjennomføring av et tilfredsstillende landslagsopplegg og for å kunne stille det beste laget i VM-sammenheng.

Torgeir Bryn orienterte om virksomheten til Olympiatoppen (OLT) hvor Marit Breivik og han har ansvaret for lagspill/coaching. Det satses nå mer på lagfokus enn tidligere. Fortsatt viktig at idrettene lærer av hverandre. Han understreket betydningen av troen på kunnskap om å vinne. Fysisk basistrening har et stort fokus. Morten Bråthen i OLT kan legge opp en basisløype rettet mot bandy. Toppidrettssenteret kan benyttes, men visse tjenester koster penger. Bandy må selv finne ut hvor skoen trykker mest. Ungdomsprosjekter (14-16 år) er interessant å utvikle.

Bandyseksjonens leder Erik Hansen avsluttet seminaret med å oppfordre bandyfolket til å snakke med hverandre,- ikke om hverandre. Finne ut hvor vi er og utvikle felles forståelse. Det finnes ingen snarveier!
40 UNGE PÅ OPPFØLGINGSKURS FOR DOMMERE
40 unge kretsdommere og dommeraspiranter fra Akershus møtte lørdag 22.september opp i Bærum Ishall til oppfriskningskurs. Forbundets utdanningsansvarlige på dommersiden, Lars Stian Nygaard, hadde lagt opp kurset i samarbeide med Leif Hole i Akershus Bandykrets,- en nyskapning som går på oppfølging av autoriserte kretsdommere og dommeraspiranter.
Kvelden ble benyttet til å gjennomføre standardiserte skøytetester, både utholdenhet og hurtighet, samt teori og gjennomgang av regler.
I neste omgang skal alle de unge kurselevene praktisere som dommere under Kosa Open i oktober/november.

FAGSEMINAR FOR FORBUNDSDOMMERE
På Dommerkomiteens årlige fagseminar på Stabekk 1. september 2007 var følgende tilstede:
Rolf W. Andresen, Kjell H. Olsen, Kjell Borgersen, Helge Stenseth, Rune H. Jahnsen, Pål Bjørseth, Lasse A. Holm, Hans-Petter Swensen, Pål Chr. Dahl, Amund Amundsen, Jørn M. Hagen, Andrej Jigouline, Jørgen Skaar og spesielt innvitert Fredrik Bjørseth (kretsdommer Akershus bandykerts), Lars Nygaard.
Seksjonens leder Erik Hansen åpnet seminaret. Hovedfokuset denne dagen gikk på følgende:
Dommersituasjonen, kampinspektørenes rolle, rollefordelingen i dommertrioen, bruk av walkie talkie, relaterte krav i elitelisensen, munnbruk av spillere og FIB-saker.

KURS OG SEMINARDELTAKELSE 2007/08( pr 01.05.08)
2 Klubbesøk: 30 deltakere
0 Matriellseminar: 0 deltakere
0 Anleggsseminar: 0 deltakere
TOTALT: 512 deltakere

I tillegg har forbundet støttet Readys keeperskole hvor det deltok 32 unge keepere fra ulike klubber.