Utdanning sesongen 2008/2009

TOPPTRENERUTDANNING
Ønsker du utdanning som topptrener. Les mer her: Olympiatoppen

VERN OM BANDYSPORTENS FREMTID!
Uten dommere stopper bandy-Norge. Vær dette bevisst!! Ta ditt ansvar for å rekruttere potensielle dommere fra ditt bandy-miljø. Forbund/krets har utdanningstilbudene.
UTDANNINGSPYRAMIDE DOMMERE
Her finner du link til utdanningspyramiden for dommere.
Utdanningspyramide dommere

UTDANNING SESONGEN 2008/2009

GRATIS INSTRUKSJONSBESØK I DIN KLUBB?
Forbundet har laget et opplegg med klubbesøk over to kvelder a 3 timer. Første kveld er teori og andre kveld foregår på isen i ditt lokale treningsmiljø.
Målgruppen er trenere/ledere/foreldre for aldersbestemte klasser. Besøkene kan vinkles
på 7´er og/eller 11ér bandy. Ta kontakt med utdanningskontakten i din klubb. I neste omgang forbundskontoret v/Sørensen,
Tlf: 21029575.

7ér: Målgruppen er foreldre, ledere og trenere for 7ér lag.
Faglig innhold: Krav til bandyspilleren, skøytenes betydning, innlæring av skøyteteknikk, vektlegging av treningsmomenter på ulike alderstrinn, øvelsesmodeller, mestring, ledelse av barn, bandy kombinert med sommeridrett, m.m

11ér: Målgruppen er trenere og ledere for 11ér lag.
Faglig innhold: Overgang 7ér til 11ér. Spillesystemer, formasjoner, spillestil, offensivt og defensivt spill, dødball, eget grunnspill, taktikk, individuelle krav, roller i laget, disiplin, innlæringsmetodikk, m.m
KEEPERSKOLE

Forbundet tilbyr klubbene keeperskole av en kvelds varighet.
Målgruppen er keepere i alderen 13-16/17 år, dvs smågutte og guttekeepere.
Vi ser gjerne at flere lokale klubber slår seg sammen, slik at det blir et visst volum på deltakelsen.
Ta kontakt med utdanningskontakten i din klubb. I neste omgang forbundskontoret v/Sørensen, Tlf: 21029575.

SLIPEKURS I DIN KLUBB ?
Kontakt forbundskontoret v/Sørensen, Tlf: 21029575.

Avholdt 12 deltakere: BARNE-OG UNGDOMSTRENERKURS
Arrangeres på NIH i Oslo lørdag 8. og søndag 9.november.
Kursavgift kr 400,-. Minstealder 16 år.
Passer også godt for foreldre med liten bandy-bakgrunn.
Sentrale emner; øvelsesmodeller, instruksjon, behandling av barn og ungdom, sliping, idrettsskader.
Klubber som deltar med flere enn to personer får en forholdsmessig reduksjon av avgiften.
Kursleder: Tor Audun Sørensen.
Påmelding til forbundet v/Sørensen innen fredag 24.oktober
Tlf: 21029575

KLUBBDOMMERKURS (trinn 1)
Målgruppen er siste års smågutt/småjente-, gutt/jente- og juniorspillere i din klubb, samt foreldre og andre interesserte. Aldersgrense 14 år.
Kurset er på en kveld over 3 timer og gir en grei innføring i dommergjerningen.
Kurssted er det lokale klubbhuset. Forbundet sørger for instruktør uten kostnad for klubbene.
La årets dugnad for juniorene bli dømming av kamper for yngre lag i egen klubb.

Avholdt 8 deltakere: DOMMERASPIRANTKURS (trinn 2)
Arrangeres på Hauger i Bærum lørdag 1.november ifm Kosa Open.
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 15 år.
Kursleder er forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
Praktisk/metodisk 8 timers kurs i regi av bandykretsen/forbundet.
Fortrinnsvis felles for 11ér bandy, 7ér bandy og rinkbandy.
Ingen skriftlig/muntlig eksamen, men dømming av minst 4 obligatoriske kamper (både rink og bandy) samme sesong kvalifiserer for opptak på kretsdommerkurs. Dommeraspirantkurs og 4 dømte kamper med makker gir tittel "Dommeraspirant". Makkerne evaluerer hverandre umiddelbart etter kampene. Kretsene autoriserer.
Målgruppen er foreldre/ledere uten større bandyerfaring og spillere 15 år og eldre.
Påmelding til forbundskontoret v/Sørensen innen fredag 24.oktober.

Avholdt 7 deltakere: KRETSDOMMERKURS (trinn 3)
Arrangeres ifm kretslagsturneringen for smågutter på Hauger i Bærum søndag 18. januar kl 0900-1600.
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 16 år.
Kursleder er forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
Målgruppen er dommeraspiranter fra alle bandykretser. Spillere 20 år og eldre, og som har omfattende aktiv erfaring, kan etter søknad gis disp for direkte opptak på kretsdommerkurs.
Kurset er praktisk/metodisk og går over 8 skoletimer på en dag. Kurset bygger videre på dommeraspirantkurset(trinn 2).
Muntlig regelprøve avlegges på kurset. I tillegg skal man to og to utøve praktisk dømming under den pågående kretslagsturneringen for småguttespillere.
Dømming av minst 4 obligatoriske kamper samme sesong kvalifiserer for å gå opp til kretsdommergraden. På gradsprøven dømmer man en avgjørende 11ér kamp i aldersbestemte klasser. Etter bestått gradsprøve blir man autorisert som kretsdommer.
Påmelding til forbundskontoret v/Sørensen snarest.

Bildet fra kretsdommerkurs i Sarpsborg 2003: Forbundsdommer og kursleder Lars Stian Nygaard(foran) flankert av kretsdommeraspirantene fra venstre: Hans-Petter Holst Swensen, Sarpsborg, Lasse André Holm, Sarpsborg, Pål Brækken, Snarøen og Peter Stavis, Solberg. (NB! Trykk på bildet)
.

7 PÅ KRETSDOMMERKURS (TRINN 3) PÅ HAUGER
Søndag 18.januar ble det arrangert et 8-timers kretsdommerkurs (trinn 3) på Hauger ifm med den pågående kretslagsturneringen for smågutter og damer. Kretsdommerkurset hadde 7 deltakere som var gjennom både teori og praktisk dømming.
Kurset ble ledet av forbundets dommersjef Lars Stian Nygaard og forbundsdommer Hans-Petter Swensen.
Følgende deltok:
Einar Asla, Konnerud, Nils Rabben Bøe, Vollen, Sebastian Conte, Helset, Andre Fernandes, Høvik, Andreas Mikkelsen, Ready, Tord Øverå, Ready, Eivind Straume, Ready,
12 PÅ KLUBBDOMMERKURS I MJØNDALEN
Fredag 8.januar ble det arrangert et 3-timers klubbdommerkurs (trinn 1) hos Mjøndalen IF. Målgruppen var junior- og A-lagsspillere som skulle dømme i egen småguttecup på Vassenga 10.-11.januar. Klubbdommerkurset hadde 12 deltakere, hvorav 10 var A-lagsspillere.
Kurset ble ledet av forbundsdommeraspirant Finn Rune Karlsen.
10 PÅ KLUBBDOMMERKURS PÅ SNARØYA
Mandag 8.desember ble det arrangert et 3-timers klubbdommerkurs (trinn 1) hos Snarøya SK. Målgruppen var junior- og A-lagsspillere som skulle dømme i egen guttecup på Snarøya 13.-14.desember. Det møtte 10 fremtidige klubbdommere.
Kurset ble ledet av dommersjef Lars-Stian Nygaard.
24 PÅ KLUBBDOMMERKURS PÅ KONNERUD
Torsdag 20.november ble det arrangert et 3-timers klubbdommerkurs (trinn 1) på Konnerud. Det møtte 20 svært unge gutter, samt 4 voksne ledere:
Kurset ble ledet av klubbens utdanningsansvarlige Kjell Martin Stenberg, Ragnar Hyldetoft jr. og Einar Asla.
24 PÅ KLUBBDOMMERKURS PÅ ULLEVÅL STADION
Torsdag 20.november ble det arrangert et 3-timers klubbdommerkurs (trinn 1) på Ullevål stadion. Kurset var åpent for alle bandyklubbene. Det møtte 22 unge guttespillere og en jente, samt 1 voksen leder fra følgende klubber:
Ullevål(16), Høvik(7)og Øvrevoll/Hosle(1).
Kurset ble ledet av forbundets utdanningsansvarlige på dommersiden, Lars-Stian Nygaard, med utviklingssjef Tor Audun Sørensen som administrativt ansvarlig.
11ÉR KURS HOS ULLEVÅL
Fredag 14.november ble det arrangert et 11ér kurs for småguttt´94 hos Ullevål-bandy på Idrettshøgskolen. Det møtte 23 spillere og 2 ledere på det praktisk-metodiske kurset som ble ledet av forbundets utviklingssjef Tor Audun Sørensen.
Fredag 9.januar ble det arrangert et oppfølgerkurs på NIH hvor det deltok 19 spillere og 3 ledere.
INTERNT TRENERKURS PÅ KONNERUD
Mandag 27. oktober ble det arrangert trenerkurs for KIL bandy s trenere på Marienlyst.
Det møtte 9 lærervillige trenere. Kurset var lagt opp i to deler:
1 time med teori ( Kjell Martin Stenberg )
Her ble det fokusert på viktigheten av å være godt forbredt til treninger, gjennom god planlegging og sette seg dele- og hovedmål for sesongen i samarbeid med foreldre- gruppen og spiller gruppen. Samt fokus på å skape ett godt miljø i spiller gruppen. Viktigheten av å vise øvelser og ikke forklare med vansklige og mange ord. Gå inn å veilede - gi positive tilbakemeldinger. Oppfordre spillerne til å gå på skøyter på fritiden.

Del 2 ( Praksis ) Rune Stærkeby - Anders Palmberg
Etter teori-biten, ble den praktiske delen avhold ute på Marienlyst kunstis av Rune og Anders. Markører var deler av lillegutt 96 og smågutt 95. Det ble kjørt flere fine øvelser med fokus på:
Viktigheten av å ha øye kontakt, pasninger ( føse ) vise med kølla hvor man ønsker å motta ballen ( passningen ). To hender på kølla! Legge igjen ballen riktig på overlapp ( riktig side ). Dette er øvelser trenerne vil få mye god nytte av på treningene fremover, husk at det er viktig at øvelsene blir kjørt i rolig tempo i starten og at intensiviteten økes etter som spillerne mestrer øvelsen. Viktig å gi positive tilbakemeldinger og gå inn å rette ved feil.
HUSK! Å få spillerne til og ta med seg øvelsene de har trent på under kvelden inn i den siste delen av treningen hvor gruppen deles i to for å spille mot hverandre. Her kan det være nyttig og evt " fryse spillet " for å veilede og gi positiv tilbake melding ved gode utførte samspill fra øvelsene dere har øvet på tidliger.

12 PÅ BARNE- OG UNGDOMSTRENERKURS
Helgen 8.-9. november ble det arrangert Barne- og ungdoms- trenerkurs (juniortrenerkurs) på Toppidrettssenteret/NIH i Oslo. Hovedtema på kurset var praktisk instruksjon for aldersbestemte klasser. I tillegg forebygging og behandling av akutte idrettskader, samt skøytesliping.
Trenerkurset ble åpnet lørdag morgen av bandyseksjonens leder Erik Hansen. Den teoretiske og praktiske delen av kurset ble ledet av forbundets utviklingssjef Tor Audun Sørensen.
Øvingsobjekter på NIH-banen lørdag var 99-lagene og 94-lagene til Ullevål IL og 98-laget til Røa IL på søndag. Skøytesliping ble gjennomgått av Atle Braaten fra Frigg som også er med i lederteamet til U17-landslaget. Mangeårig fysioterapeut for A-landslaget, Svein-Erik Hammerstad, foreleste om forebygging og behandling av akutte idrettsskader.
Følgende deltok på trenerkurset:
Bård Racin Meltvedt, Ready, Atle Bulukin, Ready, Martin Klafstad, Ready, Henning Madsen, Ready, Per-Anders Nygren, Ullevål, Jan Christensen, Ullevål, Trond Audun Sørensen, Ullevål, Sondre Vegheim Frigg/Ullevål, Sondre Schjøtt, Frigg, Bjørn Solberg, Frigg, Anine Ellefsen, Høvik og Helge Lundvold, Sagene.
8 PÅ DOMMERASPIRANTKURS
Forbundet arrangerte dommeraspirantkurs (trinn 2) på Hauger lørdag 1.november ifm Kosa Open for gutteklassen. 8-timerskurset ble ledet av forbundsdommer Lars Stian Nygaard. Følgende deltok:
Oskar Vegheim, Frigg, Eivind Moe Bjølseth, Frigg, Jørgen Aleksander Werner, Røa, Halvor Albjerk Hamran, Røa, Morten Ulshagen Aas, Røa, Nils Rabben Bøe, Vollen UL, Andreas Mikkelsen, Ready, Eivind Straume, Ready.
KLUBBDOMMERKURs HOS READY
22 deltakere, hvorav 17 unge gutter, var på plass da Ready arrangerte klubbdommerkurs på klubbhuset tirsdag den 28.oktober.
Instruktør/foreleser var forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
SLIPE- OG SKØYTEKURS HOS READY
Ready arrangerte slipekurs på klubbhuset mandag 27. oktober.
Det deltok 10 kursdeltakere som fikk kyndig opplæring av velkjente Morten Rusdal som er knyttet opp til forbundets utdanningskomite på skøyte- og slipesiden.
INTERNASJONALT DOMMERKURS
I forbindelse med Mini World Cup i Bollnäs 24.-26.oktober deltok tre unge dommere fra Norge. I regi av den svenske dommerkomiteen ble det gjennomført skøytetest og teori i tillegg til dømming i selve cupen. Følgende forbundsdommeraspiranter deltok fra Norge:
Magnus Robberstad, Ready, Tarald Moe Bjølseth og Even Braaten, begge Frigg.
SLIPEKURS PÅ KONNERUD
Konnerud Bandy arrangerte slipekurs i slipebua på klubbhuset tirsdag 14. oktober 2008. Klubben er opptatt av at alle lagene har en til to slipeansvarlige, da de tilbyr gratis sliping til alle sine aktive bandy spillere.
Det deltok 6 kursdeltakere som fikk kyndig opplæring av klubbens slipeansvarlig Hans Jørgen Hagstrøm. Initiativtaker i Konnrud Bandy var Kjell Martin Stenberg som er utdanningsansvarlig.
KLUBBDOMMERKURS PÅ HAUGER
Hele 32 unge deltakere var på plass da Akershus Bandykrets arrangerte klubbdommerkurs på Hauger den 11.oktober. Praktisk skøytedel ble avholdt i Bærum ishall med påfølgende teori i Hauger BK sine klubblokaler.
Instruktør/foreleser var forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
7ÉR KURS I DRAMMEN
Skiold hadde invitert alle Buskerudklubbene til 7ér kurs i Skioldhuset på Marienlyst onsdag 15.oktober. Det møtte elleve personer fra klubbene Skiold, Solberg, Spa/Bra og Drafn. Instruktør/foreleser var forbundet utviklingssjef Tor Audun Sørensen.
DET ÅRLIGE FORBUNDSDOMMERSEMINARET
Forbundsdommerseminaret 9.oktober på Hauger ble samtidig avviklet som medlemsmøte i Bandydommernes forening (BDF). Det møtte 25 dommere og en representant fra Bandyseksjonen. Det ble fokusert på den vanskelige dommersituasjonen, men samtidig på de fem nye "forbundsdommeraspirantene" som ble invitert til å være medlemmer av BDF. Videre ble regelendringer gjennomgått; bl.a den nye prøveordningen med "time-out" i juniorklassen og kampinspektørenes rolle. Fokusområder vil også denne sesongen dreie seg om sabotasje mot spillets idé og protester/usportslig opptreden.
Nyoppnevnte "Forbundsdommeraspiranter":
Magnus Robberstad, Ready, Finn-Rune Karlsen, Mjøndalen, Lars Lindgren, Konnerud,
Even Bråten og Tarald Moe Bjølseth, begge Frigg.
SLIPEKURS HOS SAGENE
Sagene Bandy arrangerte slipekurs på klubbhuset torsdag 18. september 2008.
Det deltok 2 kursdeltakere som fikk kyndig opplæring av forbundets instruktør Øyvind Sakshaug. Initiativtaker i Sagene var Helge Lundvold som har ansvaret for minigutt-99.
NY DOMMERGRAD
Bandyseksjonen har nylig vedtatt at det skal innføres en ny dommergrad på dommerstigen. Forbundsdommeraspirant blir trinn 4 og ligger mellom kretsdommer(trinn 3) og forbundsdommer (nå trinn 5). De unge, lovende dommerne som blir "headhuntet" til denne graden vil få spesiell oppfølging fra dommerkomiteen.
Fire til seks kretsdommere ligger an til opprykket som Forbundsdommeraspirant.
Se mer under "Utdanningspyramiden" her: Utdanningspyramiden

Bildet: Tegningen av Camilla Skjerve-Nielssen som vant konkurransen som forsidebilde på Bandykalenderen 1995/96.

SLIK GIKK SEMINARET: "BEST PÅ UNGDOM"

Bandyseksjonen arrangerte 16.9 seminar på Ullevål stadion med temaet "Best på Ungdom". Målgruppen var forbunds-, klubb- og kretsledere som befatter seg med aldersbestemt 11ér bandy. Det møtte fire personer fra forbundet og fire fra klubbene;
Frem 31, Ready, Snarøya og Ullern!

KONKLUSJONER DET VAR ENIGHET OM:

- Visjonen for norsk bandy "Best på Ungdom"dreier seg om å legge forholdene til rette
for at flest mulig av de som starter å spille bandy som barn fortsetter i ungdommen.
Ungdommen defineres til aldersbestemt 11ér bandy, dvs gutter og jenter 13-19 år.
Målet er flere juniorspillere(16-19 år) og flere juniorlag og jentelag i seriespill.
Bandyspill for 3.års juniorer byr på utfordringer, men viktig at de som ønsker det
har tilbud på juniorlaget, da ikke alle klubber har rekruttlag.

- For å nå målet om flere juniorlag ligger det en stor utfordring i overgangen mellom 7ér
og 11ér bandy. De unge skifter samme år miljø fra barneskole til ungdomsskole.
Sett overgangen til 11ér og småguttalderen i fokus. Muligens ville det være riktigere sosialt og organisatorisk å etablere 11ér lag siste året på barneskolen!?

- Breddeaspektet ivaretas erfaringsmessig bedre dersom det ikke føres tabeller for siste års 7ér spillere. Det samme ved at man ikke bytter spillere mellom ulike lag i klubben.
Gi 2.lagene et like godt sportslig tilbud som 1.lagene, spesielt viktig i småguttealderen.

- Viktig med et faglig utviklende treningsmiljø. Større fokus på opptrening av skøyte- ferdigheter i spesielt småguttealderen. Viktig med et hyggelig og aksepterende sosialt miljø i laget og klubben. Jenter i bandymiljøet er alltid positivt.

- Flere aldersbestemte 11ér turneringer. Kosa Open er viktig for ungdommen, men sett opp jevnere puljer i smågutteklassen. Det ønskes også jevnere puljer i NM-smågutt.
Viktig med gode kretsserier som i Oslo.

- Det må tenkes bredde i seriespill for klubblagene. Kretslagssatsingen må balanseres mellom bredde og topp, mer spissing på de aldersbestemte landslagene. Kretslag må gjennomføre treningssamlinger,- ikke bare rene uttakssamlinger. Viktig at det absolutt meste av bandyaktivitetene foregår i klubbene, da for omfattende kretslags- og landslagsopplegg erfaringsmessig begrenser klubbsatsingen, noe som oftest går ut over de viktige nest beste spillerne.

- Forbundet kalle inn kretslagstrenere til fagsamlinger. Det må utvikles bedre klubbtrenere til aldersbestemte 11ér lag. Forbundets ungdomstrenerkurs er bra. Forbundet tilbyr klubbesøk med trener. Gode foreldreledere som alltid møter opp er meget viktig.

- Bandyskole viktig for rekruttering. All-idrett i samme klubb positivt, men at unge utøvere driver flere idretter i forskjellige klubbmiljøer kan gjøre samme nytten. Bandy representerer en høyere faglig terskel en fotball og en større utfordring for foreldrene. Spill på lag med fotballen som er bandyens største konkurrent!

VISJONEN TIL ULLERN-bandy: "Bringe verdens fineste vinterlagsport ut til flere!"

SAKER DET VAR DELTE MENINGER OM BETYDNINGEN AV:
Ivaretar NM-smågutt breddeaspektet i klubbene? Behovet for flere kamper i NM-smågutt? B-sluttspill etter vinterferien? Ungdom liker å vinne!

KOSTHOLDSSEMINAR
Norges Bandyforbund inviterte til foredrag om idrettsernæring på Ullevål stadion onsdag 24.september.
Foredragsholder var Christine Helle fra Olympiatoppen.
Klubbtrenere, medisinsk apparat, ledere og utøvere var invitert.
Det møtte totalt 14 personer, hvorav kun 1 fra bandy.

"UT PÅ SKØYTER" AV PER WRIGHT

Boka "Ut på skøyter" gir inspirasjon og gode tips for skøyteopplæring for barn og ungdom. Målet med boka er å gi praktiske råd om øvelsesutvalg, timeforslag og ideer til organisering og instruksjon ved grunnleggende skøyteopplæring, slik at flere barn og unge skal få mulighet til å ha det gøy på isen.
Målgruppene for boka er høgskolestudenter som skal ut og undervise i idrett, lærere i grunnskolen og den videregående skolen og idrettsskoletrenere og trenere for de yngste lagene i isidrettene. Men også foreldre eller andre interesserte personer kan her få nyttige råd for å kunne bidra til økt glede og framgang på isen. Fagmessig spenner boka vidt, fra leikpreget begynneropplæring til trening på konkurransenivå i hurtigløp, kunstløp, ishockey og bandy.
Boka gir råd om tilrettelegging av rammeforhold for skøyteaktivitet. Aktivitetslederen får praktiske råd for organisering og gjennomføring av skøyteaktivitet. Ut på skøyter inneholder også forslag til en 10 timers generell skøyteskole, 5 timers skøyteskoler for hurtigløp, kunstløp, ishockey og bandy, skøytedag for både barne- og ungdomsskolen og råd om turskøytegåing.

Boka er gitt ut i samarbeid med:
Norges Bandyforbund
Norges Skøyteforbund
Norges Ishockeyforbund

Akilles forlag: Ut på skøyter
Utgitt: 2007 (22. oktober)
Pris: 249 kr
Større antall bøker gir kvantumsrabatt

Per Wright (f. 1940) er førsteamanuensis med lærerutdanning, pedagogikk og idrett i fagfeltet. Han har undervist og forsket ved Norges idrettshøgskole (NIH) i 36 år, der han også var rektor i perioden 1993–1999. Per har hatt hovedansvar for skøyteundervisning på alle studienivåer på NIH. Han har spillererfaring på elitenivå fra tennis, fotball og bandy. Bandykarrieren har gitt både landskamper og en sølvmedalje i VM. Per har lang trener- og ledererfaring fra tennis, fotball og bandy på både krets- og forbundsnivå, bl.a. som president i Norges Tennisforbund.

Redaksjonen tilføyer at Per Wright, Drafn, debuterte på A-landslaget i bandy i 1961 og er bokført med 10 A-landskamper. Han var med på "sølvlaget" fra VM´65 i Sovjet og var senere forbundskaptein for A-landslaget fra 1970-75. Per ledet utdanningsvirksomheten i bandyforbundet gjennom mange år og satt også en periode i forbundsstyret. Han trente Ullevål-bandy frem til NM-gull i 1978. Per Wright var både medlem og senere leder i Det Internasjonale Bandyforbundets Tekniske komite i perioden 1971-81. Han var statistikk og analyseansvarlig for VM i Norge 1977, 1985 og 1993 og har siden bidratt på flere internasjonale trenerkonferanser i bandy.
Per Wright ble hedret med forbundets høyeste utmerkelse, Gullmerket, i 2002.

KURS OG SEMINARDELTAKELSE 2008/09( pr 27.03.09)
0 Klubbesøk: 0 deltakere
2 Impuls klubbseminar: 9 deltakere