Bruk våre sponsorer

- Årsrapport (pdf) -
- Forslag til Årsmøtet (pdf) -
- Protokoll (pdf) -

* Resultater og tabell for sesongen 2007/2008 (xls)

* Toppscorer sesongen 2007/2008 (xls)

MARKKU SLAWYK PÅ BESØK

Den tidligere tyske landslagsspilleren Markku Slawyk besøkte Norge helgen 24-25.november, der han var instruktør på vårt trenerkurs i innendørs-hockey.

Etter søknad til FIH fikk hockeyseksjonen tildelt økonomiske midler for å gjennomføre dette kurset, og det meldes at det var stor aktivitet hele helgen både på Ekeberg og i Kjelsåshallen.

AKER HC VANT NM-FINALEN I HOCKEY

NM-finalen i hockey 2007 ble spilt på Jordal kunstgress i Oslo søndag 16. september. Årets serievinner Aker HC slo Kringsjå SK 3-2 etter å ha ledet - ved pause.
Forbundets president Ivar Nordberg og styremedlem Jaswinder Pal Singh forestod utdelingen av NM-pokalen til Akers HC og medaljer til finalelagene.

Bildet Aker HC:
Bak fra venstre: Raza Khan, M.Rafiq Mirza, Zia Chattah, Ilyas Ahmed, Akhtar Mahmood, Amjad Munir, Shahzad Saleem, M. Shabbir, Amjad Iqbal(C), Khalid Shah.
Foran fra venstre: Khuram Shehzad, Afzal Khan, Yassir Zaidi, Wajid Khan, Asif Mahmood, Jaffar Raza og MP Kiyani.
Liggende Foran: Talha Khan.

Kampfakta NM-finale hockey:
Sted: Jordal kunstgress, Oslo 16.september
Aker HC - Kringsjå SK, 3(-)-2(-)
-.minutt: 0-0, Aker spiller nr
-.minutt: 0-0, Kringsjå spiller nr
-.minutt: 0-0, Aker spiller nr
-.minutt: 0-0, Kringsjå spiller nr
Utvisninger: Ingen
Dommere:

Hockeyserien 2007:
1. Aker HC, 2. Sagene IF, 3. F/O Allianse, 4. Kringsjå SK

Bildet th under:
Finalelagene 2007 i skjønn forening med bandypresident Ivar Nordberg i midten.

AKER VANT NM-FINALEN I HOCKEY

NM-finalen i hockey 2006 ble spilt på Jordal kunstgress i Oslo søndag 24. september.
Årets serievinner Aker HC slo Furuset IF 3-1 etter å ha ledet 2-0 ved pause. Tilsynelatende var det Akers rutine som avgjorde NM-finalen mot et ungt og fremtidsrettet Furuset-lag.
Forbundets visepresident Svein-Erik Hammerstad og styremedlem Jaswinder Pal Singh forestod utdelingen av NM-pokalen til Akers HC og medaljer til finalelagene.

Tidligere på finaledagen spilte ca 45 barn under 13 år hockey turnering på 7ér bane. Forbundets nyvalgte president Ivar Nordberg var på plass med medaljer til alle barna.

Kampfakta NM-finale hockey:
Sted: Jordal kunstgress, Oslo 26.september
Aker HC - Furuset IF, 3(2)-1(0)
22.minutt: 1-0, Aker spiller nr 9 Yasir
29.minutt: 2-0, Aker spiller nr 18 Reaz
50.minutt: 2-1, Furuset spiller nr 30 Tanvier
53.minutt: 3-1, Aker spiller nr 19 Achter Mammod
Utvisninger: Ingen
Dommere: Mohammad Asraf og Mr. Farooq, begge Oslo SK

Hockeyserien 2006:
Aker HC 25p, Sagene IF 22p, Kringsjå SK 17p, Furuset IF 9p, Oslo SK 9p og Drammen 0p.
HOCKEY FOR BANDYUNGDOM 15-19 ÅR

Årets 7. samling i (land-)hockey for bandygutter- og juniorer ble avholt i Oslo den 18.september.
Da ble det spilt full kamp "Bandyjuniorer" mot Furuseth jr. på Jordal. 11 bandyjuniorer fra Ullevål møtte og spilte med lånt keeper overraskende 3-3 mot Furuseth jr.

Bildet tv: Etter kampen, Ullevål jr.-Furuseth jr., som endte 3-3. Hockeytreneren Riaz helt th.
Bildet nede th: Eivind Tørstad, Ullevål-bandy

Både Bandy- og Hockeyseksjonen i Norges Bandyforbund har etter sommerens erfaringer gitt full aksept for å videreutvikle prosjektet neste år. Nærmere info om hockeyopplegget for 2007, vil bli sendt bandyklubbene over nyttår. Fra forbundshold jobbes det med å få flere kunstgressbaner med toppdekke som er egnet for hockeyspill.

Deltakere i prosjektet:
Mandag 15.mai: 12 bandyspillere (Sarpsborg 6, Skeid 5, Ullevål 1), pluss Furuseth jr.
Mandag 29.mai: 8 bandyspillere (Ullevål 6, Ullern/Røa 2), pluss Furuseth jr.
Mandag 12.juni: 4 bandyspillere (Ullevål 2, Skeid 2), pluss Kringsjå Hockeyklubb.
Mandag 28.aug.: 7 bandyspillere (Ullevål 6, Skeid 1), pluss Furuseth A.
Mandag 4.september: 10 bandyspillere (Ullevål 8, Skeid 1, Ullern 1), pluss Furuset A/jr.
Mandag 11.september: 8 bandyspillere (Ullevål 8), pluss Furuseth A/jr.
Mandag 18.september: 11 bandyspillere (Ullevål 11), pluss Furuseth jr.
Mandag 25.september: 12 bandyspillere (Ullevål 12), to instruktører.

LANDHOCKEYSERIE FOR BANDYUNGDOM 15-19 ÅR SOMMEREN 2006
Forbundet innbyr med dette bandyklubbenes gutte- og juniorlag til deltakelse i en nyopprettet (land-)hockeyserie for bandyspillere født 1991-1986. Deltakelsen er gratis og klubbene vil få låne utstyrspakker med hockeykøller og baller, samt keeperutstyr. Utøveren trenger selv kunstgressko og leggskinn for fotball. Munnbeskytter anbefales. Vinterens bandylisens/forsikring gjelder også for hockeyspill denne sommeren. Serien skal ikke bli for omfattende etter en hektisk bandysesong, men vil starte opp medio mai og vare ut september, minus perioden skoleslutt til skolestart. Avhengig av påmelding tas det sikte på minimum en kamp hver 14.dag, maks en kamp pr uke. Oslo- og Bærumslag vil primært spille hjemmekamper på Jordal på mandager. Det jobbes med et banealternativ i Bærum. Buskerudlag vil kunne spille på Marienlyst i Drammen. Forbundet setter opp dommere. Kampene spilles 2 x 35 minutter. Regelverket vil bli noe tilpasset bandyspillere.
Påmeldingsfrist er 1.mai.
Det legges opp til et informasjonsmøte for spillere og ledere, kombinert med trening og instruksjon, på Jordal i Oslo mandag 8.mai. Stipulert seriestart mandag 15./22.mai.
Ved spørsmål,- ta kontakt med forbundets utviklingssjef Tor Audun Sørensen, tlf:21029575.

Bakgrunn
Forbundet gjennomførte ifjor sommer et test-prosjekt i (land-)hockey for bandyspillere i alderen 15-19 år. Spillere fra bandyklubbene Stabæk, Skeid, Ullern og Ullevål deltok. Bakgrunnen for hockey-tiltaket var at mange bandyutøvere dessverre slutter med fotball eller annen sommeridrett i 14-16 års alderen. Noe av motivasjonen for å trene forsvinner eller ebber derav ofte ut i sommerhalvåret. Utholdenhetstester i noen klubber viser også at kondisen på juniorer ofte er bedre etter bandysesongen enn etter en sommer, selv om man fortsatt driver med lagidrett (unntatt på toppnivå).

Faglig overføring til bandy
Den faglige idéen er at hockey gir mange positive overføringer til bandy, i tillegg til at det er gøy. Konkurransemomentet og kondisjonen opprettholdes. Man blir skikkelig sliten på det tunge kunstgressunderlaget. Banestørrelsen er litt kortere og smalere enn i bandy, men således riktig proposjonert mht formasjonsmessig overføringsverdi for de 11 ute på banen. Det er flyvende innbytte som i bandy for hockeylaget på 16 spillere. Utøveren kommer også oftere ned i lårene (skøytestilling) når man spiller hockey kontra vanlig løping. Overtrening av pasninger med en tyngre ball er fordelaktig for bandy. Dette også for de som har venstrefatning. Normalt i hockey er høyrefatning som i golf, men flere spillere har venstrefatning, selv om linkskøller ikke eksisterer eller ikke er tillatt av sikkerhetsmessige hensyn. Taktiske evner og blikket oppøves som i bandy. Samhandling og kommunikasjon i laget er også sentrale elementer i hockey. For trener-rollen,- også svært nær bandy med store taktiske likheter.
SAGENE IF VANT FINALEN I HOCKEY-NM 2005

Aker HC - Sagene IF, 2(2)-4(2)
Målscorere Aker: Tageer, Amjad
Målscorere Sagene: Faisal 2, Shadab, Tahair

Bildet th.: NM-vinner 2005 - Sagene IF
Bildet under: Forbundets NM-pokal

Sagene IF har fra før NM-tittel i bandy
i 1958 og 1966 og rinkbandy damer 2004.

Før finalene
Jordal kunstgress er åsted for hockeyfinalene søndag 18.september. Arrangementet starter kl 1300-1400 med jentekamper, 1400-1630 barnekamper u/13 år. KL 1700 starter NM-finale herrer mellom Aker HC og Sagene HK. Ta deg en tur å se en idrett med svært mange likheter og overføringer til bandy!

Hockey-prosjektet for gutte- og juniorspillere i bandy går mot slutten for i år. Siste mulighet er onsdag 28.september kl 1830-2000 på Jordal. Utøvere fra Stabæk, Ullern, Ullevål og Skeid har i år fått prøve det fasinerende spillet. Målsettingen med prosjektet er en egen hockeyserie for bandyspillere i alderen 15-19(22) år i perioden 1.mai - 1.oktober 2006 (minus sommerferien). Mange bandyspillere i denne aldersgruppen har sluttet med fotball og annen sommeridrett.
Forbundet kommer ut med en egen informasjon og innbydelse til denne serien når bandysesongen er kommet godt igang. Bl.a utstyrspakker på utlån til klubbene blir viktig.
BANDY OG HOCKEY 2005
Hockeyseksjonen i NBF hadde nylig besøk av den spanske presidenten Leandro Negre og den irske generalsekretæren David Balbirnie fra Det Europeiske Hockeyforbundet. I forbindelse med programmet for besøket fikk to bandylag prøvespille OL-idretten (land-)hockey på kunstgresset på Jordal.
Søndag var det teknisk trening, men mandag møtte Ullevåls 11 juniorer og Stabæks 8 guttespillere, forsterket med noen erfarne utøvere, til hockeykamp med lånt utstyr. Gjennomgangstonen etter kampen, som endte 2-1 til Ullevål, var at spillerne syntes dette var gøy. Ullevål-gutta takket umiddelbart etter kampen ja til å prøve seg 15 minutter ekstra mot et sammensatt hockeylag fra Furuset IF, - en morsom forestilling som overraskende endte 1-1. Både Ullevål og Stabæk ble inviterte av hockeyledere til treningskamper ut over sommeren, noe Ullevål allerede har takket ja til, trolig også Stabæk etter en nærmere evaluering.

Forbundet skal i neste omgang invitere samtlige gutte og juniorlag i bandy-Norge til en hockeyturnering på Jordal i september, sannsynligvis i uke 36/37. Målet videre er at det neste sommer etableres en begrenset junior-/gutteserie for perioden mai-september. Anslagsvis en kamp hver 14.dag minus sommerferien. Serien skal ikke bli for tett og omfattende, etter en hektisk bandysesong for ungdommen, men være et morsomt avbrekk og en idrettslig stimulans.
Bakgrunnen for hockey-tiltaket er at mange bandyutøvere desverre slutter med fotball eller annen sommeridrett i 14-16 års alderen. Noe av motivasjonen for å trene forsvinner eller ebber derav ofte ut i sommerhalvåret. Kun styrketrening i helsestudio er ikke nok, selv om miljøet der kan være spennende nok en periode for unge gutter med blikk for unge jenter.
Den faglige idéen er at hockey gir mange positive overføringer til bandy, i tillegg til at det er gøy. Konkurransemomentet og kondisjonen opprettholdes. Man blir skikkelig sliten på det tunge kunstgressunderlaget. Banestørrelsen er litt kortere og smalere enn i bandy, men således riktig proposjonert mht spillemessig overføringsverdi for de 11 ute på banen.
Det er flyvende innbytte som i bandy for hockeylaget på 16 spillere.
Utholdenhetstester i noen klubber viser at kondisen på juniorer ofte er bedre etter bandysesongen enn etter en sommer, ihvertfall dersom man driver lagidrett på et 2. eller 3.lag. Man kommer også oftere ned i lårene (skøytestilling) når man spiller hockey kontra vanlig løping. Overtrening av pasninger med en tyngre ball er fordelaktig for bandy. Dette også for de som har venstrefatning. Normalt i hockey er høyrefatning som i golf, men flere spillere har venstrefatning, selv om linkskøller ikke eksisterer eller ikke er tillatt av sikkerhetsmesige hensyn. Taktiske evner og blikket oppøves som i bandy. Samhandling og kommunikasjon i laget er også sentrale elementer i hockey. For trener-rollen også svært nær bandy med store taktiske likheter.

Følg med på nettet,- innbydelsen til gutte- og juniorturneringen i september blir sendt ut i den nærmeste fremtid.

Bildet over t.v: U17-kandidat 2005; Erlend Karlseng, Ullevål, skyter godt også i hockey.
Bildet over th.: Ullevål-juniorene. Bildet tv: Stabæk-guttene. Bildet th: Top level.