|
Norconsult KUNSTIS |
|
Til klubber og kretser: Strategitutvalget behandlet den 20.oktober 2004 den nye Visjons- og strategiplan for norsk bandy. Planen ble i sin helhet vedtatt på Årsmøtet i Bandyseksjon 9.juni 2005. Det samme 7.juni 2006. På Årsmøtet 7.juni 2007 ble det vedtatt følgende tillegg i pkt 1: Nytt pkt. 1.6: " Krav om jente- eller damelag i seriespill i regi av krets eller forbund for elitelag". På Årsmøtet 11.juni 2008 ble det ikke vedtatt noen endringer av planen. På Årsmøtet 11.juni 2009 ble det vedtatt å ta inn i planen et punkt om: "Økt fokus på frafallsproblematikken" (pkt. 1.2). På Årsmøtet 10.juni 2010 ble det ikke vedtatt noen endringer av planen. På Årsmøtet 9.juni 2011 ble det ikke vedtatt noen endringer av planen. På Forbundstinget 2012 ble det vedtatt en ny Visjons- og strategiplan for hele NBF, hvor den tidligere visjonen for norsk bandy ble endret til hovedmålsetting. Nedenfor presenteres siste utgave (2012) av tidligere Visjons- og strategiplan for norsk bandy. HOVEDMÅLSETTINGEN for NORSK BANDY "Best på Ungdom" Bandy er den idretten i Norge som skal legge best til rette for at barn- og ungdom kan kombinere vinter- og sommeridrett og samtidig ivareta utdanning og et sosialt liv. Underliggende VERDIER for Norsk Bandy · Lagånd · Fair-play · Mellom-menneskelig respekt · Inkluderende · Toleranse · Troverdighet · Åpenhet STRATEGISKE MÅL for Norsk Bandy · Styrke eksisterende bandymiljøer, for derved å skape vekst . Styrke utviklingsarbeidet med oppstart av nye klubber · Bedre anleggsforholdene, herunder øke antall kunstisbaner · Øke kompetansen i alle ledd · Heve sportslige prestasjon på alle nivåer, herunder ta medalje i internasjonale mesterskap . Økt mediaoppmerksomhet HVORDAN VI GJØR DET 1. Styrke eksisterende bandymiljøer, for derved å skape vekst Styrke utviklingsarbeidet med oppstart av nye bandyklubber/avd. 1.1 Øke antall aktive/lisenser v/bedre trenings- og sportslig tilbud i alle årsklasser, bedre trivsel og sosialt miljø på bandyanleggene Ansvar: Klubbene, kretser og NBF 1.2 Økt fokus på frafallsproblematikken Ansvar: Klubbene, kretsene og NBF 1.3 Tettere samarbeide/utveksling av erfaring mellom klubbene/kretsene vedrørende barn/ungdom. Samarbeide m/fotball: bandy vs vinterfotball Ansvar: NBF, kretsene og klubbene 1.4 Alle klubber hvert år tilby bandyskole for jenter/gutter Ev. i skole-/høstferien og i sesongen Ansvar: Klubbene (ev. info fra NBF) 1.5 Alle klubber stille med 11ér lag i aldersbestemte klasser, herunder flest mulig jentelag Ansvar: Klubbene 1.6 Krav om junior/rekruttlag for elite- og 1. div lag Ansvar: Klubbene 1.7 Krav om jente- eller damelag i seriespill i regi av krets eller forbund for elitelag Ansvar: Eliteklubbene 1.8 Skoleturneringer i kjerneområdene for de yngste Ansvar: Kretsene, klubbene og NBF 1.9 Ha et aktivt og bredt sammensatt strategiutvalg Ansvar: NBF HVORDAN VI GJØR DET 2. Bedre anleggsforholdene, herunder øke antall kunstisbaner 2.1 Øke det politiske engasjement hos klubbene/vilje til å bli fritidspolitiker i idrettsråd/tilsvarende for å påvirke bevilgende myndigheter Ansvar: Klubbene og NBF pådriver 2.2 Anleggsansvarlig i hver klubb Ansvar: Klubbene 2.3 Kompetansebaser på bygg og drift Ansvar: NBF og klubbene HVORDAN VI GJØR DET 3. Øke kompetansen i alle ledd 3.1 Stimulere alle klubber til bruk av kurs/utdanning på alle nivå Ansvar: Kretser og NBF 3.2 Utveksling med svenskene. Hente kompetanse fra Sverige som formidles til klubbene Ansvar: NBF og klubbene 3.3 Stimulere til å bli dommer v/bla kurs, turneringer og økonomi Ansvar: NBF, kretser og klubbene 3.4 Øke kompetansen i trenerleddet, landslags-spillere ut i klubbene Ansvar: NBF, kretser og klubbene HVORDAN VI GJØR DET 4. Heve sportslig prestasjon på alle nivåer, herunder ta medalje i internasjonale mesterskap 4.1 Heve kompetansen gjennom bedre anleggsforhold/gode trenere og internasjonal matching og erfaringsutveksling med broderfolket og andre Ansvar: NBF, kretser og klubbene 4.2 Heve ambisjonsnivået og lage egnede strategier (tilpasset økonomiske forhold og muligheter) Ansvar: NBF, kretser og klubbene HVORDAN VI GJØR DET 5. Økt mediaoppmerksomhet 5.1 Utarbeide egen mediastrategi på NBF, krets og lags-nivå. Egen mediakontakt i klubbene Ansvar: NBF, kretser og klubbene |